لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

هیلاری کلنتن به مصر مسافرت کرد


خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا به روز دوشنبه به مصر مسافرت کرد. این نخستین مسافرت وزیر خارجهء امریکا بعد از برکنار شدن حسنی مبارک از قدرت در ماه گذشته توسط یک انقلاب طرفدار دیموکراسی در آن کشور می باشد.

خانم هیلاری کلنتن در یک کنفرانس خبری با پشتبانی از فرهنگ دیموکراسی، بدون ارایهء تعهد کشورش به کدام پالیسی مشخص در مصر اظهار داشت:
«من درآغاز می خواهم مستقیم و آشکار به مردم مصر، بگویم این لحظات تاریخ به شما تعلق دارد. این دستاورد شماست. شما موانع را از بین برده، بر مشکلات فایق آمدید، تا رویای دیموکراسی را تعقیب کنید. ایالات متحدهء امریکا، رییس جمهور اوباما و من در این سفر در کنار شما خواهیم بود.»

با آن که رییس جمهور اوباما، مقامات امریکایی و خانم کلنتن زمانی که بالاخره به تاریخ 11 فبروری حسنی مبارک مجبور شد قدرت را رها کند، از تظاهر کننده گان ستایش کرده اند، به تاریخ 25 جنوری ایتلاف متشکل از شش گروپ جوانان مصری گفت که قصر سفید در جریان قیام از حسنی مبارک خیلی حمایت کرده است.
این ایتلاف در خواست ملاقات وزیر خارجهء امریکا را رد کرده، در یک اعلامیه گفته است که مقدم خانم کلنتن را گرامی نمی دارد، چه ادارهء امریکا برای مدت طولانی رژیم دیکتاتوری و فاسد حسنی مبارک را از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اخلاقی حمایت کرده است.
هیلاری کلنتن گفت، در بحث های تاریخی در مورد انحلال دستگاه امنیتی مصر، بررسی ضرورت های اقتصادی و نیاز برای تشکیل یک نیروی پولیس که بتواند اعتماد مردم را با خود داشته باشد، اشتراک کرده است.

مصر توقف دوم هیلاری کلنتن در جریان مسافرت سه روزهء وی به آن سوی اقیانوس می باشد. قبل از آن در حاشیهء اجلاس جی هشت (G8) در پاریس، خانم کلنتن با هیات اپوزسیون لیبیا که تلاش می کند، حمایت بین المللی را بر ضد رژیم قذافی حاصل کند، نیز ملاقات کرده بود.
انتظار می رود در جریان این ملاقات که در یک هوتل لوکس به روز دوشنبه در پاریس صورت گرفت، صحبت ها در زمینهء طرح یک مصوبه در مورد ساحهء بین المللی منع پرواز بر فراز لیبیا متمرکز شده باشد. ولی خانم کلنتن و همچنان رییس هیات اپوزسیون شورای ملی و سنتی لیبیا محمود جبرییل، از ارایهء معلومات به خبرنگاران خود داری کرده اند.

هیلاری کلنتن هم چنان با وزرای خارجهء کشور های (G8) به خاطر بحث روی پیشنهاد شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ساحهء بین المللی منع پرواز بر فراز لیبیا که توسط بریتانیا و فرانسه طرح شده، نیز ملاقات کرده است.

وزیر خارجهء جرمنی گیدو ویسترویلی با نیرو های که بر ضد قذافی می جنگنند ابراز همدردی کرده، گفته است، کشورش در مورد هرنوع مداخلهء نظامی به شمول ساحهء منع پرواز در لیبیا، خیلی متردد می باشد.

این در حالیست که نیرو های طرفدار قذافی شهر زواره (zawara) را در غرب ترابلس دوباره اشغال کرده اند.
قذافی به یک روزنامهء ایتالوی گفته است که در انتظار پیروزیست. انتخاب برای شورشیان محدود شده و شورشیان فقط دوراه دارند:
« یا تسلیم شوند و یا هم فرار کنند»
XS
SM
MD
LG