لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

بعد از 10 سال خونین، پایان بازی در افغانستان آغاز می شود


بعد از گذشت تقریباً 10 سال خونین، پایان بازی در افغانستان آغاز می شود. اسامه بن لادن سبب شد تا امریکا به افغانستان حمله کند. اما اکنون بسیاری ها به این عقیده هستند که با کشته شدن اسامه، امریکا باید از افغانستان بیرون شود.

حتی پیش از کشته شدن اسامه، بحث ها هم در واشنگتن و هم در کشورهای دیگر روی خروج نیروها از افغانستان و دریافت راه حل سیاسی و مذاکره با طالبان متمرکز بودند. اما بسیاری از تحلیل گران در منطقه، به این باورند که مرگ بن لادن تحولات خراب تر دیگر را در منطقه در پی خواهد داشت.

یعنی خلای که از خروج نیروهای خارجی در افغانستان به میان خواهد آمد، تشدید رقابت های دراز مدت در منطقه و در نتیجه افزایش بی ثباتی در خود افغانستان.

نیویارک تایمز در ادامه افزوده که تحلیل گران بیشتر از تحولات آینده در افغانستان می ترسند. روزنامه نوشته که تا حالا، تلاش ها به خاطر دریافت راه حل سیاسی عمدتاً به جلب حمایت از پروسهء مصالحه با طالبان و دیگر مخالفان مسلح حکومت وقف شده است.

به باور نیویارک تایمز هنوز به درستی روشن نیست که آیا از بین رفتن بن لادن تلاش های صلح را افزایش خواهد داد یا نه.

روزنامه نوشته که یک تعداد از رهبران ارشد شورشیان شاید به انجام توافق با حکومت افغانستان راضی باشند، ولی یک تعداد دیگر شاید به این عقیده باشند که با کشته شدن اسامه نیروهای به رهبری ناتو هم از افغانستان بیرون خواهند شد.

به تحلیل نیویارک تایمز، حتی اگر پروسهء مصالحه موفق هم شود، توافق سیاسی داخلی ثبات درازمدت را در افغانستان تضمین نخواهد کرد.

روزنامه به این باور است که به یک جورآمد سیاسی خارجی جدید ضرورت است. یعنی پروسهء که در آن همسایه های نزدیک و دور افغانستان دخیل باشند.

از لحاظ تاریخی، هم مداخلهء کشورهای خارجی و هم دعوت خود گروه های افغان از عناصر خارجی برای سهیم شدن در منازعات داخلی شان، یک بخش کلان مشکل افغانستان را تشکیل داده است.

نیویارک تایمز نوشته که واضحاً، رسیدن به توافق سیاسی خارجی هم به وقت زیاد و هم به تلاش های به سطح عالی نیاز دارد.

روزنامه نوشته که اگر ایالات متحدهء امریکا خواهان یک اقدام فعال تر است، می تواند روی پیشنهاد جیمز بیکر وزیر خارجهء سابق امریکا غور کند.

بیکر اخیراً نوشته است:
« بیایید کانفرانس مشترک را با حضور چین، هند، پاکستان، روسیه و ایران و ایالات متحده امریکا برگزار کنیم. ایران ما در هنگام ورود ما به افغانستان کمک کرده بود. می توانیم به همه بگوییم که همان منافع را که ما در یک افغانستان با ثبات داریم، شما هم دارید و این اقدام شاید به ما کمک کند.»

نیویارک تایمز هم نتیجه گیری کرده است که با نزدیک شدن آغاز پایان بازی در افغانستان، کمک همسایه های نزدیک و دور افغانستان ضروری پنداشته می شود.
XS
SM
MD
LG