لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

«سند همکاری های ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا تهیه شد»


بحث ها در بارهء امضای سند همکاری های ستراتیژیک بین افغانستان و ایالات متحدهء امریکا از مدتی به این سو داغ شده است.

سر انجام دیروز حکومت افغانستان با پخش اعلامیهء گفت که این سند را تهیه کرده و به مقامات امریکایی سپرده است.

در اعلامیه آمده است که در جلسهء دیروز اعضای شورای امنیت ملی که به رهبری رییس جمهور حامد کرزی برگزار شد، در بارهء این سند بحث و مشوره شد.

مقامات افغان می گویند: قرار است ضمیمهء این سند نیز به زودی به حکومت امریکا ارایه شود.

اعلامیه می افزاید که شواری امنیت ملی، به کمسیون موظف وظیفه داده است تا اوراق ضمیمهء این سند را نیز تهیه کرده و پس از تایید شورای امنیت ملی، به حکومت امریکا بسپارد.

در اعلامیهء نشر شده از سوی دفتر رییس جمهور، جزیات در بارهء این سند ستراتیژیک ارایه نشده اما در گذشته رییس جمهور کرزی تعهد کرده است که این سند به اساس منافع ملی افغانستان تهیه خواهد شد.

کارشناسان هم تاکید دارند که سند همکاری های ستراتیژیک بین افغانستان و ایالات متحده باید با در نظرداشت قانون اساسی و منافع ملی افغانستان امضا شود.

در اعلامیهء نشر شده از سوی ریاست جمهوری افغانستان هم چنان آمده است که شورای امنیت ملی در بارهء تلاش ها به هدف سپردن مسوولیت های امنیتی افغانستان به نیروهای امنیتی خود این کشور نیز بحث شد.

اشرف غنی احمدزی رییس کمسیون انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، در جلسهء دیروز گفته است در هفت ولایت ترتیبات برای انتقال مسوولیت های امنیتی به سرعت جریان دارد.

احمدزی گفته است امیدوار است تا زمان از قبلاً تعیین شده، نیروهای امنیتی افغان آمادهء گرفتن مسوولیت های امنیتی کشورشان شوند.
XS
SM
MD
LG