لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

حامد کرزی: اصلاح اداره وقتی ممکن است که ادارات خارجی در افغانستان از بین بروند


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور کرزی می گوید: ساختار های موازی با حکومت افغانستان، زمینه را برای فساد اداری در حکومت این کشور مساعد ساخته است.

آقای کرزی که به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، ادارات خارجی را مانع عمده در برابر مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان دانست.

آقای کرزی در حالی به موانع در راه ریشه کن ساختن فساد در افغانستان اشاره می کند که گفته می شود مسالهء فساد اداری در افغانستان روی روابط میان این کشور و غرب اثر گذار بوده است.

آنچه رییس جمهوری کرزی ساختار های موازی با حکومت افغانستان می داند، از سوی وی عامل اصلی موجودیت فساد در ادارات دولتی این کشور خوانده می شوند.

آقای کرزی در جمعی از خبرنگاران در کابل گفت: ساختار های موازی با حکومت افغانستان بدون در جریان قرار دادن این حکومت، با دادن پول و دیگر امکانات به برخی از ماموران دولت افغانستان، زمینه را برای ترویج فرهنگ دست زدن به فساد اداری در این کشور هموار می سازند.

رییس جمهور کرزی در ادامه گفت:
« تا وقتی که در افغانستان ادارات خارجی و اقدامات خارجی از بین نرود، اقدام برای اصلاح اداره کار بسیار مشکل است. ما مانند یک جوی کوچک هستیم اما آب از طرف خارجی ها به مانند یک دریا بالای ما روان است، هر قدر که ما این جوی را پاک کنیم وقتی که دریا دوباره کثافت را بیاورد این جوی دوباره مردار می شود.
قرارداد های خارجی و پی آر تی های خارجی به مامورین دولت ما به طور مخفی پول می دهند، به مامورین دولت ما بدون آگاهی به ادارهء ما موتر ها می دهند و اجراآت دیگر موازی دارند.»

پیش از این نیز رییس جمهور افغانستان به طور مکرر از فعالیت به گفتهء وی ساختار های موازی با حکومت افغانستان به شمول گروه های بازسازی ولایتی به شدت انتقاد کرده است.

آقای کرزی گروه های بازسازی ولایتی یا پی آر تی ها را در گذشته متهم کرده که فعالیت شان در افغانستان مانع تقویت حکومتداری و تضعیف شدن حکومت افغانستان شده است.

اتهماتی که از سوی نیروهای خارجی در بیشتر موارد رد شده است.

حکومت افغانستان در حالی ادارات خارجی را به زمینه سازی فساد در ادارات دولتی این کشور متهم می کند، که گفته می شود برخی از این ادارات از پدیدهء فساد اداری به عنوان یک وسیلهء فشار بر حکومت افغانستان کار می گیرند.

داکتر حضرت عمر زاخیل وال وزیر مالیهء افغانستان در صحبت با رادیو آزادی این تبصره ها را تایید کرد و چنین گفت:
« هدف اینست که یک سلسله فشار ها بالای حکومت وجود دارد، خواهان اصلاحات اند که ما طرفدار آن هستیم.
اما به طور فوری ما باید در لوی څارنوالی، قضاء و دیگر ادارات ما باید اصلاحات به میان بیآید که این از توانایی ما بالاست»

هم اکنون چندین اداره در بخش مبارزه با فساد اداری در افغانستان فعالیت می کنند.

اما شماری از کارشناسان افغان فعالیت این ادارات را موثر ندانسته و برخی از حلقات در دولت افغانستان را غرق در فساد می دانند.

این کارشناسان کمک جامعهء بین المللی را در مبارزه با فساد اداری در افغانستان، یک نیاز اساسی می دانند و از نهاد های خارجی می خواهند عوامل اصلی فساد اداری را در افغانستان ریشه یابی کنند و به حل این معضله بشتابند.
XS
SM
MD
LG