لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

کدام کشور ها مخالف امضای پیمان ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا اند؟


شماری از تحلیلگران بنیاد فکری محمود طرزی به این باور اند که برخی از کشور های همسایه افغانستان تلاش دارند تا موانع را در برابر امضای سند همکاری های دراز مدت استراتیژیک میان افغانستان و امریکا ایجاد کنند.

در ادامه بحث ها در خصوص امضای پیمان همکاری های دراز مدت استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا، تعدادی از تحلیل گران بنیاد فکری محمود طرزی می گویند: کشور های همسایه افغانستان از جمله ایران و پاکستان با استفاده از راه های مختلف بر حکومت این کشور فشار وارد می کنند تا از عقد این سند با امریکا دست بردار شود.

این تحلیل گران افغان که در یک نشست خبری به روز یکشنبه در کابل گرد هم آمده بودند در مورد بحث های زیاد کرده و خواهان قطع مداخلات کشور های همسایه در امور افغانستان شدند.

عبدالرحمن هوتکی یکی از این کارشناسان در مورد چنین گفت:
« زمانیکه با این پیمان استراتیژیک مخالفت دارند، به شکل از اشکال می خواهند فشار های را بالای دولت افغانستان وارد کنند تا این پیمان استراتیژیک با ایالات متحدهء امریکا به امضا نرسد.
در چنین حالات باید چه تصمیم گرفته شود؟ از شتاب زده گی باید کار گرفته نشود به تاریخ نظر اندازی شود که آیا همین کشور های همسایه در طول تاریخ به شکل صادقانه با افغانستان برخورد کرده اند یا نه.»

به عقیده این تحلیلگران، حملات راکتی از جانب پاکستان بر شماری از مناطق سرحدی افغانستان، توقف تانکر های تیل تاجران افغان در گذشته از سوی ایران و اعدام مهاجران افغان در ایران و بد رفتاری با آنان از مواردی است که کشور های همسایه تلاش کرده اند تا از این طریق بر حکومت افغانستان فشار بیاورند.

در همین حال احمد ضیا سیامک هروی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان می گوید که در ارتباط به ایجاد مشارکت درازمدت استراتیژیک با امریکا با در نظر داشت منافع ملی این کشور افغان ها تصمیم می گیرند.
وی در ادامه گفت:
« مسالهء همکاری های استراتیژیک با ایالات متحدهء امریکا باعث نگرانی های پاکستان و ایران شده است، گرچه پاکستان علناً از این موضوع یاد آوری نمی کند ولی نگرانی های نزد پاکستان در این مورد وجود دارد و بعضی کشور های منطقه نیز از این وضعیت نگرانی دارند. اما آنچه منافع ملی کشور ما ایجاب کند، مردم افغانستان همان کار را انجام خواهند داد. این تصمیم را مردم افغانستان می گیرند و حکومت فقط روی سند آن کار می کند.»

آقای هروی نگفت که آیا در زمینهء ایجاد روابط درازمدت استراتیژیک با ایالات متحدهء امریکا حکومت افغانستان زیر فشار ایران و پاکستان قرار دارد یا نه.

تبصره ها در مورد فشار های ایران و پاکستان بر حکومت افغانستان در حالی صورت می گیرد که آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران در دیدار با حامد کرزی به روز شنبه در تهران نگرانی خود را در مورد ایجاد پایگاه های نظامی دایمی امریکا در افغانستان ابراز داشته و گفته است: تا زمانیکه نیرو های امریکایی در افغانستان حضور داشته باشند صلح در منطقه برقرار نخواهد شد.

اما آقای هروی به رادیو آزادی گفت که بد امنی در افغانستان و منطقه ناشی از موجودیت نیرو های بین المللی در افغانستان نبوده بلکه به گفته او در نا آرامی ها کسانی دخیل اند که دست به ترور می زنند و حامیان تروریزم اند.

این در حالیست که به گفتهء سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان برخی از اتباع ایرانی در نا امنی ها در افغانستان دست دارند.

رییس جمهور افغانستان پیوسته به همسایه های افغانستان و کشور های منطقه اطمینان داده است که از خاک این کشور هیچگاه به ضرر آنان استفاده نخواهد شد.

حکومت افغانستان برای امضای سند همکاری های درازمدت استراتیژیک با امریکا یک سلسله پیش شرط های را مطرح کرده است.

این شروط شامل تامین صلح در افغانستان، قانون مند شدن حضور نیرو های بین المللی در این کشور، تجهیز و تقویت نیرو های افغان، ختم فعالیت نهاد های موازی با حکومت و مصرف شفاف کمک های جهانی می شود.

قرار است یک هیات امریکایی به هدف پیگیری بحث ها در این مورد با حکومت افغانستان نیز در این روز ها به کابل بیاید.

حکومت افغانستان می گوید که در زمینه ایجاد روابط استراتیژیک با امریکا نماینده های مردم این کشور در لویه جرگه عنعنوی تصمیم خواهند گرفت.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG