لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

آیساف از حملات راکتی پاکستان بر خاک افغانستان اظهار بی خبری کرد


حدود سه هفته می شود که حملات راکتی پاکستان بر ولسوالی های سرحدی ولایات کنر و ننگرهار آغاز شده و اما نیرو های کمک به امنیت یا آیساف ازین حادثه اظهار بی خبری می کنند.

جنرال جوزف بلاتس سخنگوی این نیرو ها به روز دوشنبه در کابل عامل بی خبری را عدم موجودیت این نیرو ها در آن منطقه عنوان کرد.

جنرال بلاتس می گوید: در حال حاضر همسویی میان نیرو های افغان و پاکستانی افزایش یافته و درین مورد روابط میان این دو کشور نسبت به گذشته تقویت یافته است.

«به اساس دیدگاه های سیاسی و نظامی، در حال حاضر همکاری و همسویی در بخش عملیات های نظامی میان افغانستان و پاکستان نسبت به سال های گذشته زیاد شده است. در مورد حملات راکتی از سوی پا کستان به خاک افغانستان باید بگویم که ما هیچ گزارشی ازین حملات در آن منطقه نداریم.»

آقای بلاتس می گوید: تحقیقات درین باره را بعد ازین آغاز و نتیجه را با رسانه ها شریک خواهند کرد. این بی خبری نیرو های آیساف از پرتاب راکت ها از سوی پاکستان به افغانستان در حالی ابراز می شود که در کنفرانس بن موافقه بر آن شده بود که باید نیرو های بین المللی از حریم سرحدی افغانستان حمایت کنند.

اما جنرال بلاتس می گوید: در زمان برگزاری کنفرانس بن افغانستان حدود 70 هزار نیروی نظامی داشت، اما در حال حاضر شمار این نیرو ها به 300 هزار ارتقا یافته است. بلاتس می گوید: ولایات کنر و ننگرهار مناطق کوهستانی اند و شکست دادن دشمن در آن مناطق کار آسانی نیست.

از سوی دیگر مقامات امنیتی افغان می گویند: آنها بار بار از حملات اخیر راکتی پاکستان به نیرو های آیساف خبر داده اند، مگر آنها حتی گوش هم نکرده اند. امین الله امرخیل قومندان زون سرحدی شرق به رادیو آزادی گفت: نگرانی خود را به کمسیون سه جانبه افغانستان، پاکستان و آیساف ابراز نموده، اما آنها به آن توجه نکرده اند.

«به خاطر رفع همین معضلات مجالس سه جانبه افغانستان، پاکستان و آیساف ادامه داشته و ما در چندین مجالس که اشتراک کرده ایم در بگرام و تورخم، ما تمام تشویق های خود را به نماینده های که در تورخم حضور دارند و مقامات آیساف هم رساندیم.»

پرتاب راکت ها از آنسوی سرحد پاکستان به افغانستان موضوعی است که درین اواخر نگرانی ولسی جرگه افغانستان و سایر ارگانها را برانگیخته است.

وزارت دفاع افغانستان هم درین باره تقاضای احضار سفیر پاکستان در کابل را نموده است، اما با این همه دغدغه و نگرانی ها، بازهم نیرو های آیساف ازین موضوع بی اطلاع مانده اند.

روز قبل والی کنر به رادیو آزادی گفت: این حملات راکتی تا هنوز ادامه دارد و تا همان لحظه 16 تن کشته و حدود 20 تن زخم برداشته اند.


فیض الله قرداش
XS
SM
MD
LG