لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۹

«حمله کننده گان یونیفورم دار به اضطراب در افغانستان افزوده اند»


وال ستریت ژورنال
روزنامهء امریکایی وال ستریت ژورنال در تازه ترین مطلبش در مورد افغانستان نوشته است که پیش از اعلان آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توسط رییس جمهور امریکا، این موضوع گفته شده بود که با وجود دیگر مشکلات، این مساله متحدان اروپایی امریکا را تشویق خواهد کرد تا سربازان شان را با عجله از افغانستان بیرون کنند.

وال ستریت ژورنال می نویسد: رییس جمهور فرانسه، نیکولاس سرکوزی پلان خروج از افغانستان را تایید و اعلان کرد که مرحلهء خروج بخش از نیروی چهار هزار نفری اش را از افغانستان در ماه آینده میلادی آغاز خواهد کرد.

وال ستریت ژورنال افزوده است که صدراعظم پولند هم به مسوولان دفاعی اش سفارش داده که موقف شان را در مورد ستراتیژی جدید امریکا روشن بسازند و در همین حال فعالیت نیروی 2500 نفری اش را در افغانستان که بیشتر مشغول آموزش نیروهای افغان استند، کاهش داده است.

به همین ترتیب، جرمنی، ایتالیا و کانادا پیش از پیش از طرح های خروج شان از افغانستان خبر داده اند.

به نوشتهء وال ستریت ژورنال، با وجود آن که بار جنگ را در افغانستان امریکا بر دوش می کشد، ولی کشورهای عضو ناتو هم از هنگام سقوط رژیم طالبان به این سو، نقش سیاسی و نظامی شان را در افغانستان بازی کرده اند.

نتیجه گیری روزنامه این است که با پیشنهاد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، جای تعجب نیست که این کشورها هم در افغانستان باقی نخواهند ماند.

لاس انجلس تایمز
روزنامهء امریکایی لاس انجلس تایمز مطلب دارد زیر عنوان « حمله کننده گان یونیفورم دار به اضطراب در افغانستان افزوده اند»

روزنامه نوشته که نیروهای خارجی که در افغانستان خدمت می کنند می گویند که آنان از «دشمنان داخلی» بسیار نگران استند.

ساشا ناوارو یک افسر قوای هوایی مستقر در کمپ نظامی مایک اسپن در ولایت بلخ می گوید:
«این طور نمی شود که هر روز با ترس و لرزه به بیرون بروید.»

او افزود:
« باید به آموزش های نظامی خود اعتماد داشته باشید و بسیار مواظب و مراقبت اوضاع باشید.»

به نوشتهء لاس انجلس تایمز، از ماه مارچ سال 2009 میلادی به این سو، در 19 حملهء اعضای نیروهای امنیتی افغان، حداقل 57 نیروی خارجی، به شمول 32 امریکایی کشته شده اند.

روزنامه از قول تورن جنرال جیمز مالوری معاون قوماندان ناتو در بخش آموزش نیروهای افغان نوشته که تهدید ها خیلی زیاد استند.

او افزوده است، طالبان که به صفوف نیروهای افغان می پیوندند، جنگجویان که با استفاده از یونیفورم نظامی خودشان را به قرارگاه های نظامی می رسانند، مسایل ایدیولوژیک و مالی و فشارهای روحی همه شامل تهدیدهای اند که به اضطراب در افغانستان افزوده اند.
XS
SM
MD
LG