لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

شخصی که گوش و بینی عایشه را بریده بود از زندان رها شد


قضیهء بی بی عایشه بیست ساله زمانی موجب سر و صدا شد که سال گذشته میلادی یک عکس او برای اولین بار توسط مجله امریکایی تایم به چاپ رسید. عایشه در سال 2009 در اثر بد رفتاری شوهرش از خانه فرار کرد، اما پس از آن که دوباره به دام افتاد گوش و بینی اش بریده شد و چشم به راه مرگ بود.

بر اساس گزارش روزنامه تایمز روستانشینان عایشه را نجات دادند و بعدتر توسط اردوی امریکا از افغانستان به خارج انتقال یافت. وی شوهرش قدرت الله و خسر اش حاجی سلیمان را متهم کرده که گوش و بینی او را بریده اند.

به نوشته روزنامه حاجی سلیمان که به همین اتهام بازداشت بود هفته گذشته به قید ضمانت رها شد. اما حال بی بی عایشه قربانی اصلی و یگانه شاهد این واقعه که می تواند در این مورد صحبت کند بعد از عملیات جراحی صورتش تا هنوز در امریکا است.

سلیمان سال گذشته بازداشت شد اما پسرش، شوهر بی بی عایشه به پاکستان فرار کرد. سلیمان می گوید در قضیهء بی بی عایشه دست نداشته است.

سلیمان پس از آن که از زندان ترینکوت مرکز ولایت ارزگان آزاد شد به قریه اش در ولسوالی چوره برگشت. مردم محل می گویند حدود 15 تن از سران قریه از وی استقبال کردند. سلیمان به آنها گفت، قضیه به پایان رسید، وی آزاد شده و دوباره به زندان بر نمی گردد.

دلیل رهایی حاجی سلیمان روشن نیست. څارنوالان پیش از این گفته بودند تا زمانی که بی بی عایشه از امریکا بر نگشته و اسناد ارایه نکرده است پیش بردن این قضیه ممکن نخواهد بود.
څارنوال ولسوالی چوره محمد حنیف تایید کرده است که سلیمان به ضمانت یک دکاندار رها شده است. اما سخنگوی والی ارزگان گفته در این مورد اطلاع ندارد.

محمدزی پدر بی بی عایشه می گوید، قضیه دختر او زنده گی آنها را به هم زده است. محمدزی خانه خود را ترک گفته و حال از ترس خانواده سلیمان و طالبان به خانه خود رفته نمی تواند.

وی به تایمز گفته است، آنها می گویند بخاطر این که دخترش را گذاشته به امریکا برود باعث عار و شرم برای افغان ها شده است. محمدزی گفته برای وی می گویند دخترش بی دین شده و با مردم بی دین زنده گی می کند.

محمدزی به روزنامه گفته است اگر طالبان او را دستگیر کنند وی را زنده نخواهند گذاشت. یک دهقان ولسوالی چوره عبدالقیوم 25 ساله به روزنامه تایمز گفته است، آوازه های اند که سلیمان با دادن رشوت از زندان آزاد شده است.

این روستانشین نیز تایید کرده است، اگر محمدزی دوباره به قریه اش برگردد طالبان او را خواهند کشت.
XS
SM
MD
LG