لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

تعرفه های گمرکی میان کشورهای عضو سازمان ایکو کم می شود


انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
وزیران تجارت کشور های عضو سازمان همکاری های منطقوی یا ایکو در چهارمین نشست خود در کابل، توافق کردند تا تعرفه های گمرکی میان کشور های عضو این سازمان تا پایان سال جاری میلادی تطبیق نمایند. آنان در این راستا بر عملی شدن موافقت نامه موسوم به ایکوتا نیز تاکید کردند.

انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان به روز چهار شنبه در در پایان این نشست به خبرنگاران در مورد بحث ها میان وزرای تجارت کشور های عضو سازمان ایکو در کابل جزییات بیشتر ارایه کرد.

«حال یک موفقتنامه به امضا رسیده بنام ایکو تا که تعرفه گمرکی بین کشور ها که عضویت این سازمان را دارد کم شود و هدف آخری این موافقتنامه این است که تعرفه گمرکی کاملاً از بین برود و بلاخره بحث روی آن صورت گرفت تا آخر سال موافقتنامه ایکوتا بین کشورهای عضو به طور کامل تطبیق گردد.»

در این نشست که دو روز پیش در کابل راه اندازی شده بود در آن وزیران تجارت کشور های عضو سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی شرکت کرده بودند.

گفته می شود که افغانستان، ایران، پاکستان، ترکمنستان، آذریایجان، قرغزستان، تاجکستان و ترکیه از جمله کشور های اند که عضویت این سازمان را دارند اما به گفته مقام ها موافقت نامه ایکوتا را صرف تا حال 5 کشور عضو تطبیق می نمایند.

در همین حال محمد یحیی معروفی سکرتر جنرال سازمان ایکو که در این کنفرانس شرکت نموده بود گفت، آنها سعی و تلاش دارند تا همکاری ها میان کشور های عضو سازمان ایکو بیشتر توسعه و گسترش پیدا بکند.

«این موافقتنامه میان کشورهای مشترک است و همکاری آن را برای تطبیق چی در زراعت، ترانسپورت یا مسایل محیطی و مواد مخدر باشد به شکل منطقوی باید همکاری صورت گیرد حتا اگر هر کشور بخواهد به تنهای کار نماید باز هم ضرورت دارند که با جهان همکاری نمایند و بهتر اینست که به شکل منطقوی آغاز نمایند.»

سازمان همکاری های اقتصادی ایکو در سال 1965 میلادی ایجاد شد و افغانستان در سال 1992 میلادی عضویت این سازمان را کسب کرد.

کشور های عضو سازمان ایکو پیوسته گرد هم می آیند و در مورد مشکلات و گسترش روبط و همکاری های اقتصادی بحث می کنند.

مقام های افغان راه اندازی چهارمین نشست وزرای تجارت این سازمان را در کابل برای این کشور پر از منفعت می دانند.
XS
SM
MD
LG