لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

در عالم نابینایی نیز می توان مسایل ناممکن را ممکن ساخت


نورجهان دلاور
نورجهان دلاور
فکر می شود که اشخاص نابینا به علت ندیدن دنیای بیرونی نمی توانند زنده گی همگونی با اشخاص بینا داشته باشند، اما نورجهان دلاور یکی از زنان نابینا با عملکرد خود که در پیش گرفته است، به این نظر خط می کشد. وی به اثبات رسانیده که با کوشش و ارادهء قوی می توان بسیاری از مسایل نا ممکن را ممکن ساخت.

نورجهان نابینای مادرزاد نبود او بینایی چشم هایش را به اثر استفادهء ادویهء غلط در زمان طفلیت از دست داده است. ولی هیچگاه در زنده گی اش مایوس نشده است. او اولین زن نابیناییست که تحصیلات خود را به سویهء لیسانس رسانیده است و مثل سایر مادران امور منزل را به پیش می برد. علاوه بر این او از مدت 32 سال به این طرف به حیث یک استاد موفق در لیسهء نابینایان مصروف تدریس می باشد.

نورجهان می گوید: زمانی که ده ساله بود مکتبی بنام نابینایان تاسیس شد و این خبر توانست تا جایی آرزو های او را برآورده سازد. او از صنف اول الی ششم را در ظرف دو سال در آنجا خوانده و بقیه درس هایش را در لیسهء رابعهء بلخی به پایان رسانیده و شامل پوهنتون کابل شد.

نور جهان در سال 1360 با یکتن از معلمان بینا ازدواج کرده و ثمرهء ازدواج اش سه پسر است. اما نورجهان بعد از سپری کردن مدت کوتاه شوهرش را از دست داد.

او نابینا است اما گپ های او را در بقیهء برنامه بشنوید که چطور توانسته کار هایش را مثل بینایان تنظیم نماید.

تهیه کننده: شمیلا جاوید

با کلیک روی متن، این برنامه را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG