لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

آیا موتر می تواند انرژی مورد نیاز خانه ها را نیز تامین کند؟!


انسان به خاطر رفع نیازمندی هایش همواره به منابع انرژی ضرورت داشته است.
نخست از چوب و زغال سنگ استفاده می کرد، بعد هم به نفت به حیث یک ماده قابل احتراق آرمانی، ولی با کمیت محدود و تمام شدنی دست یافت.

برق کشف دیگری بوده که تصور را در مورد انرژی دگرگون ساخت.

انسان امروز از الکل و سایر مواد کیمیاوی گرفته تا آب و آبشارها، انرژی گرمای زمین، باد و خورشید، انرژی هستوی و همهء منابع قابل تصور دیگر به حیث منابع تولید انرژی استفاده می کند که هر کدام نکات مثبت و منفی خودشان را دارند.

وسایط ترانسپورتی بیشترین مواد سوخت فوسیلی یا محصولات نفت را به مصرف رسانیده، با افراز گازات خطرناک به اتمسفیر زمین، برای محیط زیست و زنده گی موجودات زنده، خطرناک ثابت شده اند.

استفاده از انرژی برق در وسایط ترانسپورتی، یکی از راه های متبادل بود که در نیمهء دوم قرن بیستم، توجهء اکثر کمپنی های موتر سازی را درجهان به خود جلب کرد.

در ماه دسامبر سال 2010 کمپنی موتر سازی نیسان در جاپان و امریکا با معرفی موتر «نیسان لیف» در این زمینه پیشتاز شد.
موتر نیسان لیف با یک بار چارج 117 تا 175 کیلومتر را طی کرده، در 160 کیلومتر 34 کیلووات/ساعت انرژی برقی مصرف می کند.

جالب اینست که اخیراً کمپنی موتر سازی نیسان اعلان کرد، تا ماه مارچ سال 1212 تولید موتر های نوع جدید «نیسان لیف» را آغاز می کند.
بطری نوع لیتوم-آیون این موتر ها توسط جریان برق عادی منازل چارچ می شود. همچنان پانیل های چارچ آفتابی در سقف «نیسان لیف» نصب شده است که بطری ها را با استفاده از انرژی آفتاب نیز چارج می کند.

ولی مهم اینست که در صورت ضرورت موتر «نیسان لیف» قادر است، انرژی مورد ضرورت منازل رهایشی را نیز تامین کند.

ظرفیت بطری موتر«نیسان لیف» 24 کیلووات ساعت می باشد. یک بستهء بطری کاملاً چارچ شدهء آن می تواند برای مدت دو روز، ضرورت انرژی یک خانوادهء متوسط جاپانی را مرفوع سازد. این بطری ها، دارای 6 کیلووات قدرت خروجی بوده، به این ترتیب قادراند، وسایل الکتریکی مانند یخچال، فریزر، ایرکاندیشن و ماشین کالاشویی را به طور همزمان فعال سازند.

کمپنی موتر سازی نیسان که 40 در صد سرمایهء آن متعلق به کمپنی رنولت (Renault) فرانسویست می گوید، حتی در موارد عادی نیز موتر«نیسان لیف» را می توان در ساعات شب هنگام که مصرف برق کمترست چارج کرده، در جریان روز از آن به مثابهء منبع انرژی منازل رهایشی استفاده کرد.

به این ترتیب موتر «نیسان لیف» که افرازات گاز مضر آن صفر می باشد، در موارد اضطراری می توانند به مثابه یک منبع انرژی عمل کند. تجربهء بعد از سونامی اخیر در جاپان و حوادث غیرمترقبهء دیگر نیز بر ضرورت داشتن همچو یک منبع انرژی قابل دسترسی، تاکید می کند.

با کلیک روی متن، این مطلب را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG