لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

پیمان امنیت مشترک: افغانستان هنوز هم تهدید برای آسیای میانه است


پیمان امنیت مشترک ادعا می کند که تروریستان مشکوک در افغانستان تعلیم می گیرند، و این افراد برای آسیای میانه به تهدید تبدیل شده اند. سرمنشی این پیمان نیکولای بردیوژه می گوید، در این مورد معلومات جمع آوری گردیده تا در مجلس سران کشورهای عضو این پیمان در مورد آن بحث شود.

سرمنشی پیمان امنیت مشترک، بردیوژه در صحبت با رییس جمهور روسیه دمتری میدویدیف گفته است حالات در مجموع چه در سطح جهانی و چه هم در سطح منطقوی برای آنها نگران کننده می باشد و نگرانی از اینجا سرچشمه می گیرد که افغانستان بر منطقه آسیای میانه تاثیر مستقیم دارد.

به گفته بردیوژه تروریستان تلاش های خود را در آسیای میانه گسترش داده اند.

سرمنشی پیمان امنیت مشترک ادعا کرده است که یک تعداد قابل ملاحظه جوانان جمهوری های شوری سابق در کمپ ها در افغانستان تعلیم می گیرند و او هراس دارد که حملات تروریستی در آسیای میانه هم بیشتر خواهد شد.

کشورهای پیمان امنیت مشترک همینطور تشویش دارند که تعداد گروه های افراطی اسلامی هم در این ممالک رو به افزایش است. بردیوژه می گوید گروه های اپوزسیون مذهبی و گروه های تروریستی همزمان با افزایش جرایم سازمان دهی شده، تقویه می شوند.

بردیوزه افزود، در بعضی خبرها آمده است که پول های بدست آمده از قاچاق مواد مخدر به مقامات رشوت داده می شود تا با گروه های افراطی و تروریستی یکجا شوند. اما سرمنشی پیمان امنیت مشترک اظهار میدارد که فعلاً وضعیت آنقدر وخیم و قابل نگرانی نیست.

بردیوژه گفته است یک تعداد از کشورهای عضو این پیمان در ساحه امنیتی به کمک نیاز دارند، و در مورد پیشنهادات آنها در این ساحه در پیمان بحث ها صورت گرفته که نتایج آن در مجلس سران کشورهای عضو پیمان امنیت مشترک اعلان خواهد شد.

پیمان امنیت مشترک توسط روسیه و چند کشور دیگر شوروی سابق از جمله جمهوری های آسیای میانه تشکیل شده است.
XS
SM
MD
LG