لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

پاکستان به چین اجازهء بررسی از یک هلیکوپتر امریکایی را داده است


رویداد اخیر تنش ها در روابط بین اسلام آباد و واشینگتن را بیشتر برجسته می سازد.
یک شخص نزدیک به حلقات استخبارتی می گوید، امریکا اطلاع دارد که پاکستان و بطور مشخص ادارهء آی، اس، آی آن کشور اجازهء دسترسی به هلیکوپتر امریکایی که در شهر ایبت آباد سقوط کرد را به نظامیان چینایی داده است.
وی می گوید، سازمان استخباراتی پاکستان به انجنیران نظامی چینایی اجازه داده است که اجزای باقی ماندهء هلیکوپتر اشد محرم ستیلت امریکایی را مورد مطالعه قرار داده، از آن عکاسی نموده، نمونه های بدنهء آن را اخذ کنند. این هلیکوپتر بدون اینکه توسط رادار های پاکستانی کشف شده باشد، به داخل قلمرو پاکستان نفوذ کرده بود.

روزنامهء فینانشل تایمز می نویسد:
مشاوریت امنیت ملی رییس جمهورامریکا این رویداد را مورد بررسی قرار داده، در مورد اینکه چی عکس العمل نشان داده شود، تصمیم خواهد گرفت.
یک مقام ارشد امریکایی می گوید:
«ما از وضعیت موجودخرسند نیستیم.»

زمانیکه در ماه می، قوای خاص بحری امریکا محل رهایش اسامه بن لادن را در شهر ایبت آباد مورد حمله قرار داد. یک هلیکوپتر ستیلت امریکایی با دیوار قرارگاه اسامه تصادم کرده، از کار افتاد.

قوای خاص بحری امریکا به خاطر جلوگیری از افشای تکنالوژی محرم نظامی ابتدا با یک (هامر) وسایل اشد محرم هلیکوپتر را از بین برده، بعد هلیکوپتر را منفجر ساختند. ولی قسمت دم هلیکوپتر که در خارج از محوطهء قرار گاه افتاده بوده، سالم باقی ماند.
دو هفته بعد از این رویداد سناتور جان کیری به پاکستان رفت تا استرداد مصوون آن را تامین کند.

روزنامهء فینانشل تایمز می نویسد:
ولی در آن زمان مقامات پاکستانی بدون اطلاع اسلام آباد و بطور مرموز به چینایی ها اجازه دادند، بقایای هلیکوپتر امریکایی را مورد مطالعه و عکاسی قرار دهند. طوریکه عکس های قسمت دم آن حتی در شبکهء انترنت نیز پوست شد.
یک شخص نزدیک به سی، آی، ای یا سازمان استخبارتی امریکا می گوید:
«ما به پاکستانی ها به طور واضح و روشن گفته بودیم که اجازه دسترسی به بقایای هلیکوپتر امریکایی به هیچ کس داده نشود.»

روزنامهء فینانشل تایمز می نویسد:
مقامات ارشد امریکایی اظهارات جنرال اشفاق کیانی را نپذیرفته اند که این مساله را ظاهراً رد می کند.
مقامات چین از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده اند. چین با پاکستان مناسبات نزدیک نظامی داشته، یکی از اکمال کننده گان اساسی اردوی پاکستان به شمار می رود.

چین به مطالعه و بررسی هلیکوپتر های امریکایی خیلی علاقمند می باشد. مقامات ارشد می گویند با آن که قسمت اساسی هلیکوپتر منهدم شده است، ولی دشوار است که گفته شود، معلومات حاصل شده از بقایای آن تا چه حد قابل استفاده می باشد.
XS
SM
MD
LG