لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

«بلاخره خواب مردم مناطق قبایلی پاکستان به حقیقت مبدل می شود»


یک باشنده باجور اجنسی شیخ جان زاده می گوید: بالاخره در مناطق کوهستانی آنها هم دروازه های اصلاحات سیاسی و قضایی باز شد و خواب های طولانی آنها اکنون به حقیقت تبدیل می شود.

حکومت پاکستان در 12 اگست اعلان کرد به احزاب سیاسی اجازه داده می شود که در منطقه فاتا آزادانه فعالیت کنند.

حکومت همین طور در مورد بازنگری قانون جزا و اصلاحات حقوق بشر که با نورم های بین المللی مطابق باشد، نیز تعهد نمود.

در این منطقه بسیار فعالان سیاسی مانند جان زاده از سال ها به این سو خواهان اصلاحات بودند. به عقیده آنها چنین اصلاحات سبب خواهد شد که این مناطق از انزوا بیرون شوند و مردم بی بضاعت آن که تعداد آنها به حد اقل 7 ملیون نفر می رسد، زندگی راحت تر داشته باشند.

جان زاده با استقبال از این اصلاحات می گوید: هنوز هم آرام نخواهد گرفت تا مردم این منطقه از تمام حقوق و آزادی که در قانون اساسی پاکستان درج است بهره مند نشوند.
وی افزود:
«من با اطیمنان و قاطعیت به شما گفته می توانم که قوانین موجود در اینجا بیرحمانه می باشد واز دوره استعمار انگلیس به میراث مانده است. این قانون با قانون جنگل شباهت دارد. مبارزه ما تا زمانی ادامه خواهد داشت که این قانون کاملاً از بین برده شود.»

حکومت پاکستان سعی دارد که در مورد اهمیت و موفقیت این اصلاحات درمناطق قبایلی تا می تواند تبلیغ نماید و پول زیاد را هم در این ساحه به مصرف می رساند.

موقعیت ستراتیژک این منطقه، آن را بشکل متداوم به یک میدان مبارزه و خشونت تبدیل کرده است.

در نتیجهء برخوردها و خشونت ها بیش از یک ملیون باشنده این مناطق بیجا شده اند. هزاران عسکر پاکستانی با افراد مسلح در اینجا در جنگ می باشند.

در ظرف هفت سال گذشته هزاران نفر دیگر قربانی خشونت ها و برخوردها دراین منطقه شده اند.

یک تعداد زیاد از بزرگان قومی این منطقه یا کشته شده اند و یا مناطق خود را رها کرده اند. این مناطق از خدمات طبی، تعلیمی و دیگر حقوق بشری به سطح جهانی محروم می باشند، و از نگاه رشد اقتصادی هم در حالت ناگوار قرار دارد.

رسانه های خبری پاکستان می گویند که به اساس فرمان های نو، حقوق مالی و قانونی تمام مناطق قبایلی تضمین خواهد شد، مجازات دسته جمعی از بین خواهد رفت و از این ببعد هیچ زنی که از 65 سال بیشترعمر دارد و هیچ نوجوان کمتر از 16 سال به زندان فرستاده نخواهد شد.

به اساس این قانون اکنون مردم می توانند به محاکم دولتی در باره تصامیم رسمی مقامات عرض کنند.

با وصف همهء این نکات تعداد زیاد از فعالان سیاسی این منطقه می گویند که این اصلاحات کافی نیست و برای بهبود شرایط در این منطقه به اصلاحات و کار زیاد نیاز می باشد.
XS
SM
MD
LG