لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

مردم عام از فساد و بد رفتاری پولیس به ستوه آمده اند


با وصف ملیارد ها دالر کمک های خارجی که برای تربیه و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان به مصرف رسیده، عامه مردم از فساد و بد رفتاری نیروهای پولیس به ستوه آمده اند. جنرال محمد رحیم حنیفی آمر احصاییه و تحلیل لوی څارنوالی افغانستان به آژانس خبری رویترز گفته است، 1700 قضیه جنایی مربوط 2533 پولیس به منظور تعقیب عدلی به لوی څارنوالی سپرده شده است که ازین جمله 1400 قضیه برای رفتن به محکمه نشانی گردیده است.

بگفته جنرال حنیفی، افسران پولیس به جرایم مختلف، به شمول قتل، سرقت، آدم ربایی، فروش سلاح، رشوت و سو استفاده از صلاحیت متهم می باشند. چنانچه میان ماه مارچ سال 2010 تا ماه مارچ سال 2011 میلادی، 4646 پولیس در 3026 قضیه مختلف جنایی متهم هستند و دو سیه های آنها به لوی څارنوالی فرستاده شده است.

جنرال حنیفی می گوید، از جمله این دوسیه ها، 85 دوسیه مربوط قتل، 109 دوسیه مربوط لت و کوب مردم ملکی، 12 دوسیه مربوط آدم ربایی و پانزده دوسیه مربوط تجاوز جنسی می باشد.

باساس گزارش آژانس خبری رویترز، از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 میلادی به این طرف، 29 ملیارد دالر برای تربیه، تجهیز و تقویت نیروهای پولیس به مصرف رسیده و قرار است قبل از تاریخ خروج نیروهای امریکایی و ناتو در سال 2014 میلادی از افغانستان، پول های بیشتری در جهت تربیه و توسعه نیروهای امنیتی افغانستان به مصرف برسد.

این در حالیست که دوسیه های فساد و سوی عمل پولیس اعتماد مردم را راجع به قوای پولیس که باید مجری قانون و حفاظت از مال و جان مردم باشد کاملاً از بین برده و نیز مصارف ملیارد ها دالر را برای ایجاد موسسات مدنی درین کشور ویران شده زیر سوال قرار داده است.

تعداد قوای پولیس در حال حاضر حدود 142000 است، اما اندازه بلند فرار، تهدید و ارعاب مردم از سوی پولیس توام با آغشتگی پولیس در قاچاق مواد مخدر، مردم را راجع به قوای پولیس بی اعتماد ساخته است. باساس گروپ بحران بین المللی، قوای پولیس و اردوی افغانستان که تا کنون تربیه شده اند، توانایی تطبیق قانون و مبارزه علیه شورشیان را ندارند، حتی در هفت ساحهء که اخیراً امنیت آن به نیروهای افغان سپرده شده است.

به اساس یک مطالعهء که در اخیر سال گذشته از طرف ملل متحد صورت گرفته، از هر پنج نفر سه نفر گفته اند پولیس فاسد است و بیش از یک چهارم مردم گفته اند شخصاً دیده اند که افراد پولیس از مواد مخدر استفاده می نمایند.

احمد ضیا درانی یک دست فروش در جاده نادر پشتون می گوید، او روزانه 30 افغانی به پولیس می دهد. بگفته درانی بعضی دست فروشان که کار و بار شان بهتر است روزانه 80 تا 100 افغانی به پولیس بعنوان رشوت تادیه می کنند.

متخصصین امور می گویند، بی سوادی، پایین بودن سطح معاشات، کوتاه بودن وقت برای تربیه جذب شده گان جدید و مهمترین همه، توانایی بالقوه گریز از قانون، از جمله عوامل عمده جرایم در دستگاه پولیس افغان است.
XS
SM
MD
LG