لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

سران قبایلی پاکستان مذاکرات را جهت رهایی ده ها جوان با طالبان آغاز کرده اند


سران قبایلی پاکستان گفتگوهای را در مورد رهایی ده ها تن از افراد قومی جوان با طالبان آغاز کرده اند.

به گفتهء مقامات پاکستانی این افراد که مربوط به قبیله مامون استند، روز پنجشنبه زمانی که از منطقهء باجور برای تجلیل از مراسم عید وارد ولایت کنر در شرق افغانستان شدند، از سوی طالبان ربوده شدند.

اطهر عباس سخنگوی اردوی پاکستان گفته است که یک جرگهء قبایلی از باجور سرگرم مذاکره با تروریستان است و اقدامات بعدی توسط سران قبایل دو طرف سرحد اتخاذ خواهد شد.

مقامات پاکستانی در اول گفته بودند که حدود 60 نوجوان ربوده شده که بعداً به بیست تن شان که کمتر از ده سال عمر داشتند، اجازه برگشت به پاکستان داده شد.

به گفتهء آنان اکنون حدود 40 تن از ایشان که بین 12 تا 14 سال عمر دارند، در افغانستان در اسارت به سر می برند.

سخنگوی اردوی پاکستان هم تایید کرده است که 40 تن از پسران جوان قبایلی ربوده شده اند.

بر اساس رسم دیرینه میان قبایل دو طرف سرحد، آنان می توانند آزادانه در امتداد سرحد رفت و آمد کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی طالبان پاکستانی که بسیاری شان به خاطر عملیات نظامی در باجور به افغانستان گریخته اند، مسوولیت این اختطاف را بر دوش گرفته است.

این سخنگوی گفته است که این افراد را به خاطر حمایت شان از اردوی پاکستان ربوده اند.

سخنگوی طالبان پاکستانی، احسان الله احسان گفت که آنان پیش از ایام عید طرح اختطاف را ریخته بودند.

سلطان زیب یک بزرگ قومی در باجور گفته است که جنگجویان وفادار به مولوی فقیر محمد، یک قوماندان برجستهء طالبان پاکستانی در این منطقهء قبایلی که گفته می شود به افغانستان گریخته است، در این اختطاف دست داشته اند.

این بزرگ قومی در یک تماس تلیفونی به رویترز گفته است که اختطاف کننده گان تقاضای مشخص در بدل رهایی این افراد نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قبیله مامون در باجور مخالف القاعده و طالبان است و جنگجویان محلی را به خاطر مبارزه با آنان ایجاد کرده است.

منطقهء قبایلی باجور که با ولایت کنر هم سرحد است، از دیر زمان به این سو محل برای رفت و آمد شورشیان بوده است، شورشیانی که علیه نیروهای به رهبری امریکا در افغانستان می جنگند.

اما مقامات پاکستانی می گویند که بسیاری از جنگجویان پاکستانی که به افغانستان رفته اند، در آن جا در محل های امن به سر می برند.

پاکستان در آخرهای ماه گذشته با اعتراض گفت که صدها تن از جنگجویان از داخل افغانستان حملاتی را علیهء پوسته های امنیتی نیروهای پاکستانی در آن طرف سرحد انجام داده اند.

در حملهء افراد مسلح بر منطقهء چترال گفته شد که تا به 36 نفر که بسیاری شان عساکر پاکستانی بودند، کشته شدند.
XS
SM
MD
LG