لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

«اربکی ها در تخطی های جدی از حقوق بشر در افغانستان، دست دارند»


هیومن رایتس واچ یا سازمان نظارت از حقوق بشر در یک گزارش که دیروز منتشر شد گفته است، پولیس محلی افغان یا اربکی ها که امریکا آنها را تمویل می کند، به شمول تجاوزات جنسی و قتل ها در تخطی های جدی از حقوق بشر در افغانستان، دست دارند.

گفته می شود این گزارش هیومن رایتس واچ سوال های تازه را در مورد سپردن مسولیت های امنیتی به نیروهای افغان تا پایان سال 2014 میلادی ایجاد می کند.

پولیس محلی یا اربکی ها سال گذشته ایجاد شدند و گفته می شود در محلات که نقش پولیس و اردوی افغان در آنجا کم است، رول مهم را بازی می کنند.

آنها مثل پولیس عادی، صلاحیت تطبیق قوانین را ندارند.
هیومن رایس واچ یا سازمان نظارت از حقوق بشر گفته است: شواهد را در دست دارند که نمایانگر دخالت اربکی ها در دستگیری های خودسرانه، تجاوزهای جنسی و دیگر جرایم در هرات، ارزگان و بغلان می باشد.

سازمان نظارت از حقوق بشر با در نظرداشت این مشکل، نگرانی جدی اش را در مورد استخدام افراد به چنین حلقات، ابراز داشته است.

هیومن رایتس واچ گفته است: برای جلوگیری از چنین جرایم باید کمسیون سمع شکایات ایجاد گردد.

ولی سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان صدیق صدیقی ضمن آن که گزارش هیومن رایتس واچ را رد می کند گفته است: تحقیقات را در زمینه انجام می دهند.

صدیقی تعداد پولیس محلی در افغانستان را هفت هزار نفر خوانده و گفت: این نیروها در حال حاضر در 45 ولسوالی افغانستان فعالیت دارند و ثبات را در آنجاها برقرار نموده اند.

هیومن رایتس واچ به طور خاص از سه ولایت نام برده است که در آن بر اساس مصاحبه های انجام شده، اعمال ناپسند اربکی ها تایید شده است.

این ولایت عبارتند از هرات، بغلان و ارزگان.
هیومن رایتس واچ می گوید: خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید به قیمت حقوق بشری افراد در افغانستان تمام نشود.
XS
SM
MD
LG