لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

تلاش ها برای احیا و حفاظت از حیات وحش در افغانستان شدت یافته است


موسسه امریکایی WCS یا تحفظ از حیات وحش از ادامهء تلاش ها به هدف حفاظت حیواناتی در افغانستان خبر می دهد که نسل این حیوانات در این کشور در حال انقراض یا از بین رفتن است.

مسولان موسسه امریکایی WCS یا تحفظ حیات وحش در افغانستان می گویند: آنان تلاش های خود را به هدف احیا و حفاظت حیات وحش در افغانستان بیشتر کرده اند.

داکتر دیوید لاسن رییس این موسسه در سفر به ولایت بامیان به رادیو آزادی گفت: آنان از چند سال به این طرف برنامه های را در زمینه حفاظت حیات وحش به همکاری دولت افغانستان در ولایات بامیان و بدخشان به اجرا گذاشته اند.

وی در مورد جزییات بیشتر ارایه کرده گفت:
« سی سال جنگ به حیات وحش در افغانستان نیز صدمه رسانده است، اما در جای مثل بند امیر وضعیت حیات وحش بهبود یافته است.
امیدواریم که در کوه های اطراف بند امیر حیات وحش بهتر شود تا مردم محل، توریستان و هر کسی که به افغانستان می آید از حیوانات دیدن کنند.»


به گفته آقای لاسن، در نظر دارند تا بعضی حیوانات نایاب را به مردم معرفی نمایند که گفته می شود تا هنوز مردم از موجودیت آنان در افغانستان اطلاع ندارند.

رییس این موسسه گفت: به هدف نگهداری و حفاظت این حیوانات تلاش های را از یک ونیم سال بدین سو در ولایات بامیان و بدخشان آغاز کرده اند.

وی می گوید: به منظور دریافت این حیوانات در ولایت بامیان کمره های مخصوص را در ساحات مرتفع شمال بند امیر نیز نصب نموده اند.

گفته می شود که طی بیشتر از سه دهه جنگ و نا به سامانی در افغانستان به حیات وحش نیز در این کشور آسیب فراوان وارد شده است.

مقامات و کارشناسان می گویند که نسل بسیاری از حیوانات و پرنده گان در افغانستان در جریان سال های اخیر از بین رفته و یا رو به انقراض است و شماری از حیوانات و پرنده گان بنابر نبود محیط مناسب و تهدید شکارچیان به کشور های همسایه افغانستان نیز مهاجر شده اند.

هر چند دولت افغانستان طی فرمانی شکار حیوانات و پرنده گان را منع اعلام کرده، اما دیده می شود که هنوز هم در مناطق مختلف این کشور حیوانات و پرنده گان به وسیله مردم شکار می شوند.

در کنار شکار، یکی از علت های کاهش نسل حیوانات و پرنده گان در افغانستان، از بین رفتن جنگلات و علفچر ها در این کشور نیز خوانده می شود.
XS
SM
MD
LG