لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

عوامل خشونت ها علیه زنان افغان چه است؟


زنان افغان در یک گردهم آیی خشونت علیه زنان را محکوم کردند
زنان افغان در یک گردهم آیی خشونت علیه زنان را محکوم کردند
هرچند وزارت امور زنان و سایر سازمان های که در راستای محو خشونت و اعادهء حقوق زنان در افغانستان کار می کنند مدعی اند که میزان خشونت در برابر زنان در این کشور نسبت به سال های قبل کاهش یافته است، اما گزارش های وجود دارد که نشان می دهد تا هنوزهم در افغانستان زنان زیادی قربانی انواع خشونت ها از جمله لت و کوب، خود سوزی، محرومیت از کار، قتل، عروسی های اجباری، عدم پرداخت نفقه و حقوق و خشونت های دیگر می گردند.

عوامل زیادی وجود دارد که زنان در افغانستان مورد یک چنین خشونت و بد رفتاری هایی قرار می
گیرند. عقامت و بی اولادی نیز یکی از عواملیست که شمار زیادی از زنان به خاطر نداشتن اولاد با خشونت هایی در خانواده های شان قرار می گیرند. توضیحات بیشتری در این باره در گزارشی که تهیه کرده ایم در این برنامه بشنوید.

کوهنوردی یک ورزش ثقیل می باشد که اکثراً مردان در این بخش می پردازند، اما صدیقه مایار نورستانی اولین دختر کوهنورد در افغانستان است که از سن چهارده سالگی به کوهنوردی روی آورده است. صدیقه اکنون 19 سال دارد. او کارهای ابتداء اش را از سلسله کوه های هندوکش، از پنجشیر آغاز کرده و تا حال توانسته است سه قلعه را بپیماید.

صدیقه می گوید: بعد از اینکه قلعه ها را با موفقیت پیمود، توجه شماری از استادان خارجی را به خود جلب کرده و به خاطر آموزش بیشتر ورزش کوهنوردی عازم ایتالیا شد. صدیقه بعد از مدت سه سال آموزش در بخش کوهنوردی، اکنون به حیث ترینر کوه نوردی در کمیته ملی المپیک کار می کند. گفت گویی را با وی انجام داده ایم که در بخش دوم این برنامه تقدیم می گردد.


تهیه کننده: شمیلا جاوید

با کلیک روی متن، این برنامه را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG