لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

بازی شطرنج یکی از مضامین رسمی در مکاتب ارمنستان


سرژ سرکسیان رییس جمهور ارمنستان با یکی از شاگردان
سرژ سرکسیان رییس جمهور ارمنستان با یکی از شاگردان
شطرنج در مکاتب ارمنستان برای همه شاگردان بالاتر از سن شش سال به یک مضمون اجباری تبدیل شده است. مسوولان مکاتب گفته اند که هدف از این اقدام تقویت فکر کردن ستراتیژیک مستقل در میان نسل های آینده در مکاتب، جاهای کار و در کل در سطح جامعه می باشد.

این برنامه با آغاز سال درسی جاری عملی شده است. بیش از 40 هزار طفل در حدود یک و نیم هزار مکتب ارمنستان کتاب های درسی و تخته های شطرنج را دریافت کرده اند و به آنها هر هفته دو بار درس شطرنج داده می شود.

واچیک کاختوریان که برای سال های متمادی ریاضی تدریس کرده حال تصمیم گرفته است که شطرنج نیز تدریس کند. وی می گوید، این بازی برای شاگردانش در لیسه شماره 125 در یاریوان جالب و مفید است:

«نخست از همه بازی شطرنج جالب است. در عین حال یک بازی فکریست. در کنار این اطفال این بازی را یاد می گیرند فکر کردن مستقلانه نیز فراء می گیرند. این استقلالیت شطرنج را برای آنها بیشتر جالب می سازد، خصوصاً در سنین که آنها قرار دارند.»

ارمنستان همین اکنون یکی از کشورهای پیشتاز در بازی شطرنج است. این کشور بیش از 30 برنده مسابقات استادان شطرنج و مدال های طلا را در اولمپیای بین المللی از سال های 2006 و 2008 دارد.

سرژ سرکسیان رییس جمهور این کشور از از اکادمی شطرنج ارمنستان و فیدراسیون ملی شطرنج این کشور سرپرستی می کند. وی همچنین در سه سال گذشته در انکشاف برنامه آموزش شطرنج در مکاتب دخیل بوده است.

روزانا غریبیان یک روان شناس و حامی این برنامه می گوید، بازی شطرنج اطفال را نه تنها در زمینه توانایی های فکری شان کمک می کند بلکه آنها را در زمینه رشد مسوولیت پذیری در اقدامات شان کمک می کند:

«شما یک حرکت را انجام می دهید و یک مسوولیت مشخصی را با این حرکتی که انجام دهید به عهده می گیرید. در حالی که با بازی های کمپیوتری اطفال خود را مسوول اعمال شان نمی دانند.»

مطالعات که توسط دانشمندان غربی و استادان شطرنج در مکاتب ابتدایی انجام یافته این را تایید می کنند که آموزش شطرنج در سال های آغازین زندگی اطفال قدرت مطالعه شان را بالا می برد، مهارت های شان را در حل مشکلات تقویت می بخشد و همچنین تاثیر مثبت روی تمرکز، حافظه و محاسبات بجا می گذارد.
XS
SM
MD
LG