لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

امریکا: بالای مساعدت ها به پاکستان باید محدودیت های بیشتر وضع شود


یک کمیتهء کلیدی مجلس سنای امریکا به دادن کمک های اقتصادی وامنیتی به پاکستان رای دادند، مشروط براینکه حکومت پاکستان در مبارزه علیهء گروپ های شورشی وتروریستی به شمول شبکهء حقانی همکاری کند.

مقامات امریکایی شبکهء حقانی را مسوول حمله بالای سفارت این کشور در افغانستان می دانند. در یک اعلامیه کمیتهء تخصیص بودجهء سنای امریکا که بروز چهار شنبه به نشر رسیده گفته شده، بالای کمک های پاکستان باید محدودیت های بیشتر وضع گردد واین کمک ها به همکاری در مبارزه علیهء شبکه القاعده، شبکه حقانی وسایر گروپ ها وسازمان های تروریستی مشروط ساخته شود.

منظوری کمیتهء تخصیص بودجه باید از طرف مجلس سنا تصویب و در تطابق به کمیته مشابه مجلس نمایندگان صورت گیرد.
کمیتهء تخصیص بودجهء سنا یک ملیارد دالررا به خاطر حمایت از عملیات ضد تروریزم توسط اردوی پاکستان تصویب نمود، ولی این پول به اقدامات حکومت پاکستان در مبارزه علیهء شبکه القاعده وشبکه حقانی مشروط می باشد.

لیون پنیتا وزیر دفاع ومایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا از ادارهء استخبارات پاکستان خواسته اند تا تمام روابط خود را با شبکهء حقانی قطع کند واز حمایت گروپ های تروریستی به حیث یک بخش ستراتیژی خود دست بردارد.

مایک مولن لوی درستیز امریکا در جریان صحبت در موسسهء تحقیقاتی کارنیگی در واشینگتن در ارتباط به پاکستان گفت:
« ضرورت است تا ادارهء استخبات پاکستان روابط خودرا با شبکهء حقانی و با این جنگ قطع کند. زیرا بدون این کار ما نمی توانیم درتمام تلاش های خود موفق شویم. مقصد من اینست که روابط ما با پاکستان مهم است. ما در گذشته پاکستان وافغانستان را فراموش کردم، و می بینید که ما امروز به آنجا دوباره برگشتیم.»

لوی درستیز امریکا گفت:
«پاکستان از مدت ها به این طرف از شورشیان حمایت می نماید. این یک ستراتیژی پاکستان است ومن فکر می کنم که برخورد این ستراتیژی باید در آینده تغییر کند.»

در حین زمان، مقامات بلند پایهء افغان در کابل می گویند، ادارهء استخبارات پاکستان درقتل برهان الدین ربانی دست داشتند.

رحمان ملک وزیر داخله پاکستان در اسلام آباد، در صحبت با رابرت مولر مدیراداره اف، بی، آی امریکا، حضور شبکهء حقانی را در داخل خاک پاکستان رد نموده، گفت:
« تا جایی که به شبکهء حقانی مربوط است، ما روی یک تعداد مسایل صحبت کردیم. بلی این دلخراش وآزار دهنده است وما مشترکاً آن را حل می نمایم. شما می دانید که حقانی محصول جنگ افغان شوروی است، زمانی که ما شریک بودیم وآن ها فرزندان آن خاک هستند، اما من به آقای مولر اطمینان دادم که آن ها در داخل پاکستان نیستند.»

بعد ازخرابی های ناشی از باران ها وسیلاب های اخیر کمک های واشینگتن در سال آینده برای اسلام آباد حیاتی خواهد بود.
XS
SM
MD
LG