لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

بیست درصد تلفات حملات طیارات بی پیلوت امریکا، افراد ملکی بوده اند


تظاهر کنند های پاکستانی علیه عملیات طیارات بی پلیوت امریکایی
تظاهر کنند های پاکستانی علیه عملیات طیارات بی پلیوت امریکایی
اعتراضات پاکستان بر حملات طیارات بی پیلوت امریکایی بر قلمرو آن کشور غیر موثر بوده، بعد از آنکه در سال 2008 بارک اوباما به حیث رییس جمهور امریکا اشغال وظیفه کرد، این حملات افزایش یافته است. امریکایی ها حملات طیارات بی پیلوت را موثر می دانند، طوری که سال گذشته روزنامهء واشنگتن پوست نوشت، امریکا می خواهد عملیات طیارات بی پیلوت را بر پاکستان توسعه دهد.

یک تعدادی از پاکستانی ها می گویند، در حملات طیارات بی پیلوت امریکایی تعدادی زیادی از افراد ملکی کشته شده، این حملات باید متوقف ساخته شوند. به تاریخ نزدهم سپتامبر مصطفی نواز کوکر یک مشاور صدراعظم پاکستان به خبرنگاران گفت:
«وزارت فدرالی حقوق بشر پاکستان به خاطر وارد نمودن فشار سیاسی، تصمیم گرفته است این مساله را در سازمان ملل متحد مطرح کند.»

بعد از آنکه در اثر دو حملهء طیارات بی پیلوت امریکایی در وزیرستان شش شورشی مظنون کشته شدند، یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در صحبت به پارلمان آن کشور این حملات را نکوهش کرده، آن را غیر موثر خواند.

بشیر گواش گزارشگر رادیو مشال می نویسد:
طیارات بی پیلوت مغلق ترین و مدرن ترین اسلحهء معاصر به شمار رفته، بر اساس آخرین مطالعات بنیاد (New America Foundation) از سال 2004 تا اکنون در 270 حملهء طیارات بی پیلوت بر مناطق شمال غرب پاکستان از 1661 تا 2601 تن کشته شده اند. گفته می شود حدود 1368 الی 2130 تن آن ها شورشیان مسلح بوده اند.

بر اساس این مطالعات 20 درصد تلفات در اثر حملات طیارات بی پیلوت، افراد ملکی بوده، 35 رهبر مهم شورشیان در بین کشته شده گان این حملات بوده اند. مطالعات بنیاد (New America Foundation) نشان می دهد که تلفات ملکی در اثر حملات طیارات بی پیلوت به آن اندازهء نمی باشد که مطبوعات پاکستان آن را گزارش و انعکاس می دهند.

بشیر احمد گواش می نویسد:
با وصف تقاضای های مکرر امریکا در مورد اینکه برضد شبکهء حقانی عملیات شود، پاکستان در این زمینه اقدامی را انجام نداده است. لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا شبکهء حقانی را در حملات مرگبار بر قوت های خارجی در افغانستان متهم دانسته، کامرون مونتر سفیر امریکا در اسلام آباد نیز در مورد شواهد مبنی بر دست داشتن شبکهء حقانی در حملات اخیر در شهر کابل صحبت کرده است. اما جنرال اشفاق کیانی همچنان بر شبکهء حقانی که یک ارزش دراز مدت برای (ISI) ادارهء قوی استخبارتی وی به شمار می رود، تاکید و اتکا می کند.

فرحت تاج یک دانشمند و محقق پشتون پوهنتون اسلو در کتاب «طالبان و ضد طالبان» مردم وزیرستان را اشغال شده و به گرو گان گرفته شده توسط طالبان و القاعده دانسته، می نویسد:
به خاطر رهایی از چنگال طالبان و القاعده، مردم وزیرستان به امریکا، اسراییل، هندی ها و حتی شیطان خوش آمدید می گویند. آن ها از حملات طیارات بی پیلوت امریکایی بر پناهگاه های طالبان و القاعده حمایت می کنند.
به گفتهء آقای فرحت تاج طبعاً که این حملات خسارات و تلفاتی را در قبال دارد، ولی این یک انتخاب از روی ناگزیری بین «بد و بدتر» می باشد.
XS
SM
MD
LG