لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

«افغانستان، بی ثباتی سیاسی و نا امنی ها در سطوح متفاوت»


بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد
بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد
بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان شاهد بی ثباتی سیاسی و نا امنی ها در سطوح متفاوت است.

بان کی مون در گزارشی سه ماهه به شورای امنیت ملل گفته است که تا ماه آگست بطور اوسط رویدادهای امنیتی در هر ماه نسبت به سال 2010 حدود 40 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش گفته شده است که درگیری های مسلحانه و انفجارهای مواد تعبیه شده بخش عمده این رویدارها را شامل می شود.

این گزارش که نشان دهنده افزایش حوادث امنیتی در افغانستان است در تضاد با اظهارات مقامات نظامی قوای ایتلاف قرار دارد که گفته اند حوادث امنیتی روبه کاهش است.

در این گزارش همچنین گفته شده است که مناطق جنوب و جنوب شرق افغانستان در سرحد با پاکستان در محراق فعالیت های نظامی قرار دارد و دو بر سه حصه حوادث امنیتی در این مناطق رخ داده است.

در این گزارش همچنین گفته شده در هفت منطقه که مسولیت های امنیتی به قوای افغان سپرده شده است با حملات مداوم شورشیان روبرو می باشد که ظرفیت قوای افغان را برای حفظ امنیت در این مناطق به چالش می کشاند.

گفته شده که ماموریت ملل متحد در افغانستان بین ماه های جون تا آگست مرگ 971 ملکی و زخمی شدن حدود یک و نیم هزار ملکی دیگر را ثبت کرده است که براساس این ارقامٍ، تلفات ملکیان نسبت به همین سه ماه در سال 2010، 5 درصد افزایش یافته است.

بمگذاری ها و حملات انتحاری موجب 45 درصد تلفات ملکیان خوانده شده که افزایش 177 درصد را نشان می دهد.

سرمنشی ملل متحد حملات بالای شفاخانه ها و مساجد را یک تحول نا راحت کننده خوانده است.
در ماه جون در ولایت لوگر در حمله انتحاری بر یک شفاخانه بیش از 30 غیر نظامی کشته شدند. در ماه جولای حمله کننده انتحاری در مراسم فاتحه بردار رییس جمهور کرزی خود را در یک مسجد منفجر ساخت.

این گزارش همچنین قوای بین المللی در افغانستان را بخاطر تلفات ملکیان که در حملات هوایی و حملات شبانه پیش آمده، محکوم کرده است.

تلفات ملکیان به علت عملیات زمینی و درگیری های مسلحانه 84 درصد افزایش یافته است.

بان کی مون گفته است که از افزایش رقم تلفات ملکیان و تاثیر نزاع مسلحانه بر ملکیان که در بین درگیرها گیر می مانند عمیقا متاثر است.

وی گفته است از نشانه های در ارتباط به پروسه احتمالی صلح بطور محتاطانه خوشبین است و از تمام افغان ها خواسته که برای حل اختلافات شان از راه گفت و شنود یکجا کار کنند.

وی گفته است تحرکات گفت وشنود و مصالحه شاید هم افزایش می یابد و باید از همچون فرصت های که پدیدار می شود استفاده شود.

اما کارشناسان می گویند، ترور رییس جمهور سابق افغانستان برهان الدین ربانی که شورای عالی صلح را برای گفتگو با طالبان رهبری می کرد تلاش ها در این راستا تا حد زیاد با یک بن بست روبرو کرده است.
XS
SM
MD
LG