لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

ایران اتهامات توطئه قتل سفیر عربستان سعودی را رد کرد


مقامات امریکایی بعد از آنکه به گفته آنها ارتباط حکومت ایران را در توطئه قتل سفیر عربستان سعودی در امریکا پیدا کردند، تهدید نمودند که تحریم های نو را علیه ایران اعلان خواهند کرد. ایران این اتهامات را رد نموده و وزارت خارجه ایران آنرا غیر واقعی و بی اساس خوانده است.

مقامات امریکایی اظهار می دارند، به اساس این توطئه جاسوسان ایرانی می خواستند یک قاتل حرفه ای را که به مافیای مواد مخدر مکزیکو ارتباط دارد برای حمله بر سفیر عربستان سعودی عبدل الجبیر استخدام نمایند.

مقامات امریکا دو نفر را بدست داشتن در این توطئه متهم ساخته اند، یکی منصور ارباب سیر 56 ساله که پاسپورت های امریکایی و ایرانی دارد و دیگرش غلام شکوری که عضو شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می باشد.

به گفته مقامات، ارباب سیر در 29 سپتمبر دستگیر شده و شکوری هنوز بدست نیامده است. وزیر خارجه امریکا هیلاری کلنتن اظهار داشت که امریکا با حکومت های دیگر در تماس است که چگونه ایران را بخاطر چنین توطئه ها بیشتر در حالت انزوا قرار بدهد.

«ما با دوستان و شرکای خود در سرتاسر جهان مشوره می کنیم که به چه ترتیب یک پیام جدی را برسانیم تا چنین اعمالی که با تمام اساسات بین المللی مغایرت دارد، خاتمه پیدا کنند. و اقدامات دیگری در ساحه همکاری نزدیک مد نظر گرفته شود که به اساس آن پیام واضح به ایران فرستاده شود و این کشور در جامعه جهانی در انزوای بیشتر قرار بگیرد.»

سفارت عربستان سعودی از ایالات متحده برای حنثی ساختن این توطئه اظهار سپاس نموده و گفته است که اینگونه اعمال با تمام اساسات بین المللی مخالف می باشد و در چارچوب ارزش های بشری هم جا ندارد.

مقامات قصر سفید گفته اند که رییس جمهور ایالات متحده امریکا با سفیر عربستان سعودی در واشنگتن تلفونی صجبت نموده و گفته است که چنین اعمال با قوانین این کشور و قوانین بین المللی سازگار نیست.

در رابطه با این اتهامات، وزارت خزانه امریکا روز سه شنبه خبر داد که ایالات متحده ثروتهای 5 نفر را که به گمان اغلب در این توطئه دست دارند، منجمد ساخته است. دو نفر از این افراد متهمین می باشند و سه نفر دیگر به شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مربوط اند.
XS
SM
MD
LG