لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

سه زن جایزه صلح نوبل را به دست آوردند


در آغاز این برنامه توجه کنید به چند خبر که در هفتهء قبل در زنده گی زنان افغان به وقوع پیوسته است. آیا می دانید که برنده گان جایزهء صلح نوبل کی ها شده اند؟ این برنامهء زن و زنده گی را اختصاص داده ایم در رابطه به سه زنی که جایزهء صلح نوبل سال 2011 میلادی را بدست آورده اند، کار و فعالیت شان و همچنان نظریات زنان افغان در این باره.

کميته نوبل ناروی، هفتهء قبل جایزهء صلح نوبل 2011 را به الن جانسون سرليف، ریيس جمهور لايبريا، ليما گبمووی فعال حقوق زن و خبرنگار از لايبريا و توکل کرمان، از یمن تقديم کرد. مسوولان این کمیته می گویند که اين سه زن به‌خاطر سهم فعال شان در تامين و حفظ صلح با مبارزات صلح آمیز شان، برگزيده گان این جایزهء جهانی شناخته شده اند.

الن جانسون سرليف، نخستين ریيس جمهور زن در قاره آفريقاست که در سال 2005 به اين سمت انتخاب شد. وی 72 سال دارد. الن جانسون سرليف که به زن آهنين مشهور است، از زمان به ‌دست گرفتن حکومت لا يبريا در جهت بازسازی کشورش که 14 سال از جنگ های داخلی رنج می‌برد و در آن حدود 250 هزار نفر جان خود را از دست داد اند، تلاش کرده است.

ليما گبمووی ، یک تن از زنان مبارز در راه صلح در آفريقا به‌شمار می‌رود. وی مسوول سازمانی از جنبش صلح‌طلب زنان در لایبریا است که در پایان بخشیدن جنگ دوم داخلی لایبریا در سال 2003، نقش داشت. توکل کرمان، نخستين زن جهان عرب است که موفق به دریافت جايزه صلح نوبل شده است. خانم توکل فعال حقوق بشر است که در سال 2005 نهاد روزنامه‌نگاران زن بدون زنجير را در کشورش، یمن بنياد گذاشت. وی همچنين با شرکت در يک حزب اسلامی در زنده گی سياسی کشورش حضور فعالی دارد. توکل کرمان در جنبش اعتراضی عليه حکومت يمن نيز شرکت دارد و همچنان او به‌عنوان رهبر جنبش ياد شده است. جایزهء که این سه زن بدست آورده اند، علاوه بر ارزش معنوی، حدود یک و نیم ملیون دالر نیز داشته است که این زنان باهم تقسم خواهند کرد.

زنان افغان هم توانسته اند در جریان 10 سال اخیر، خود را کاندید جایزهء صلح نوبل بسازند که از آن جمله خانم سیما سمر رییس کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ثریا پرلیکا رییس اتحادیه سراسری زنان افغان و تعدادی از زنان دیگر می باشند. نظریات زنان افغان را در باقی برنامه شنیده می توانید.


تهیه کننده: شمیلا جاوید

با کلیک روی متن، این برنامه را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG