لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

ایران راکت های ضد طیاره را به طالبان داده است


به اساس گفته های بعضی منابع امنیتی افغان، این راکت ها از سوی ایران در دسترس بعضی از قوماندان های مهم طالبان در ولایت های غزنی، کنر و نورستان قرار داده شده است.

یک منبع امنیتی افغانستان که نه خواست از او نام گرفته شود، در صحبت با رادیو آزادی گفت، این راکت ها به بعضی قومندان های سرشناس طالبان به شمول ملا سنگین و احمد الله داده شده است.

در همین حال مقامات نیرو های آیساف در کابل می گویند، که آنان در زمینه تحقیقات را آغاز کرده اند.

جنرال کارستن جکوبسن سخنگوی آیساف به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان پیش از این که در این مورد تبصره کنند، می خواهند شواهدی را بدست آورند.

«ما تمام راه های را که طالبان از مارکیت جهانی سلاح به دست می آورند نظارت می کنیم، ما هم چنان در زمینه امکانات در اختیار قرار گرفتن اسلحه از پاکستان به طالبان نیز غور می کنیم. می خواهیم در مورد ایران قبل از تبصره شواهد را به دست بی آوریم، ما در مورد انتقال اسلحه به طالبان از ایران به خصوص راکت های 120 ملی متری نیز تحقیقات می کنیم.»

اما منبع امنیتی که در مورد این راکت ها به رادیو آزادی معلومات داده، نگفته است، که به چی تعداد از این راکت ها در دسترس طالبان قرار داده شده است.

در حالی که آیساف در این مورد اظهار نگرانی نه کرده، اما شماری از کارشناسان افغان هراس دارند اگر به واقعیت ایران چنین عملی را انجام داده باشد، به گفتهء آنان این کار به جنگ جاری چهره دیگر می دهد.

داود سلطانزوی یکی از این کارشناسان:
«اگر ایران این راکت ها را در اختیار طالبان قرار داده باشد، این نشان دهنده یک وضعیت جدید است. این را من پیشگویی می کنم که طالبان شاید تکتیک های شان را به زودی تغییر دهند.»

پیش از این هم ایران بار ها به فراهم آوری اسلحه به طالبان مسلح در افغانستان متهم شده است.

اگر چه به اساس گزارش ها در این مورد اسناد و شواهدی در اختیار نیروهای بین المللی قرار دارد، اما حکومت افغانستان تا حال این گزارش ها را تایید نکرده است.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG