لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

حمله در پنجشیر در حقیقت حمله بر سمبول امنیت است


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد سرایت حملات انتحاری در مناطق با امن افغانستان که در بخش آن می نویسد، هرچند حمله روز شنبه طالبان در ولایت پنجشیر که هدف از آن یک قرارگاه سربازان امریکایی بود یک حمله ناکام بشمار می رفت اما تاثیرات آن در این ولات مشاهده می شود.

به نوشته روزنامه گرچه در این حمله هیچ امریکایی کشته نشد، اما داخل شدن طالبان به وادی پنجشیر که امریکایی ها آنرا یک محل امن اعلان کرده و در تابستان مسوولیت امنیتی آنرا بدست مقامات ولایت دادند، نشان می دهد که خشونت ها به این مناطق افغانستان هم سرایت کرده است.

قوماندان قوای امریکا در این ولایت که قوایش در کدام جنگی سهم نگرفته و عموماً در برنامه های بازسازی مشغول می باشند، یک زمانی می گفت که پنجشیر به اندازه با امنیت است که طالبان هیچگاه به آن رخنه کرده نخواهند توانست. اما به نوشته روزنامه امروز همین صاحب منصب می گوید که حمله در پنجشیر در حقیقت حمله بر سمبول امنیت در این ولایت بوده که در بین مردم اکنون هیجان ایجاد کرده است.


نیوزویک تایمز
روزنامه نیوزویک تایمز به یک موضوع دیگر هم در این حمله اشاره می کند که مانند تمام حملات انتحاری دیگر در این حمله هم قربانی اساسی مردم ملکی بودند و در این حادثه دو راننده که در لاری های خود نشسته و انتظار داخل شدن به قرارگاه بودند، در نتیجه فیرهای طرفین در پیشروی قرارگاه کشته شدند. به نوشته روزنامه این نکته شاید برای مقامات امنیتی پنجشیر موفقیت باشد که تمام پنج نفر عاملین این حمله انتحاری یا در نتیجه فیر آنها و یا در نتیجه انفجارهای انتحاری خودشان از بین رفته اند.


فایننشل تایمز
روزنامه فایننشل تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد نیاز ناتو به پاکستان در حل معضله افغانستان که در بخش آن می نویسد، مقامات ناتو به این باور اند با وجود اعتراضات علیه سازمان استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی، ناتو برای رسیدن به هدف در افغانستان به همکاری پاکستان نیاز دارد.

به نوشته روزنامه سرمشی ناتو اندریس فوگ راسموسن گفته است، بدون در نظر داشت اینکه آی اس آی با شبکه حقانی ارتباط دارد یا خیر ناتو انتخاب دیگر به جز از همکاری با پاکستان ندارد، اما در پایان روز پاکستان هم باید به این پی ببرد که راه دیگر به غیر از سرکوب نمودن شبکه حقانی ندارد.

روزنامه از قول مقامات پاکستانی نوشته است که گفته اند پاکستان و افغانستان باید برای ایجاد ثبات در منطقه همکاری کنند، در غیر آن صلح به آسانی بدست نخواهد آمد.

روزنامه در پایان مطلب به این سخنان مقامات پاکستان اشاره می کند که گفته اند هیچکس نمی تواند نقش پاکستان را در ختم بحران افغانستان نادیده بگیرد.
XS
SM
MD
LG