لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

رقابت بین پاکستان و قرغزستان برای عضویت غیر دایمی در سازمان ملل جریان دارد


در اخیر هفته جاری 5 عضو غیر دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب می شود و در سال جاری رقابت برای بدست آوردن کرسی بلوک عرب و آسیا جریان دارد که اکنون در دست لبنان می باشد.

دو کاندید مهم به این چوکی از کشورهای پاکستان و قرغزستان می باشند.

پاکستان و قرغزستان سعی می کنند که در رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه 21 ماه اکتوبر یکی از اعضای غیر دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دو سال باشند.

اسلام آباد و بیشکک هر یک می خواهد که با ختم دوره لبنان در این کرسی، آنها جای این کشور را پر کنند.

قرغزستان از سال 1992 عضو سازمان ملل متحد می باشد و از سال 1997 آرزوی عضویت شورای امنیت این سازمان را در سر پرورش می دهد، ولی اکنون رسماً در این ساحه به میدان رقابت داخل شده است.

اما برعکس پاکستان که ششمین کشور پر نفوس جهان است و از سال 1947 به این سو عضو سازمان ملل متحد می باشد تا حال شش بار عضویت دو ساله شورای امنیت را بدست گرفته است.

پاکستان بحیث یکی از بزرگ ترین تهیه کننده گان سرباز برای قوای بین المللی صلح، خود را در این رقابت پیشقدم حساب می کند، اما روابط اسلام آباد با واشنگتن که در اواخر بخاطر عدم همکاری آن در مبارزه علیه تروریزم سرد شده است در این موضوع بی تاثیر نخواهد بود.

منیر اکرم که از سال 2002 تا 2008 نماینده دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد بود به رادیو آزادی گفته است که گرفتن این چوکی شورای امنیت یک پیروزی سیاسی و دیپلوماتیک می باشد و تاثیر این کشور را بر موضوعات جهانی بیشتر می سازد.

به گفته او، پاکستان امکان پیروزی خوب در این ساحه دارد.

وی گفت:

« پاکستان یک کشور بسیار بزرگ است و در اجندای شورای امنیت سازمان ملل متحد منافع حیاتی ملی دارد. قرغزستان به نظر من هیچگاه یک سهم مهم را در صلح و امنیت جهان بازی نکرده است. پاکستان بیشترین نقش را در عملیات های حفظ صلح سازمان ملل متحد بازی کرده است. به نظر من مقایسه ها در این ساحه صورت گرفته و این مقایسه ها کامل و واضح می باشند.»

طالع بیک قدیروف نماینده قرغزستان در سازمان ملل متحد می گوید: هر چند پاکستان یک رقیب قدرتمند است اما کشور وی هم چانس زیاد دارد:

« ما این واقعیت را درک می کنیم که قرغزستان یک کشور کوچک، در حال رشد، محاط به خشکه و کوهستانی می باشد. بیش از نصف اعضای سازمان ملل متحد کشورهای کوچک و در حال انکشاف می باشند که منافع مشترک با ما دارند. از اینرو ما بیشتر تمرکز می کنیم که این کشورها از ما حمایت خواهند کرد.»

اما تا حال هیچکس دقیق پیشبینی کرده نمی تواند که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رای گیری روز جمعه خود کدام یک از این دو مملکت را انتخاب خواهد کرد، زیرا بعضاً اتحادها و گروه بندی ها در این سازمان در لحظات اخیر تغییر می کنند.
XS
SM
MD
LG