لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

« فیرهای راکت به افغانستان از مناطق تحت نظر پوسته های پاکستان صورت می گیرد»


ایالات متحده روز پنجشنبه پاکستان را متهم ساخت که به شورشیان در مناطق سرحدی اجازه می دهد که بر عساکر امریکایی در افغانستان فیر کنند و بار دیگر از این متحد امریکا خواست که افراطگرایان را سرکوب نماید.

دگر جنرال کرتیس اسکا پاروتی معاون قوماندان عمومی نیرو های بین المللی تحت رهبری ناتو در افغانستان دیروز اظهار داشت، فیر های راکت و هاوان از جا های به افغانستان صورت می گیرد که در فاصله های زیر نظر پوسته های پاکستانی موقعیت دارند.

جنرال امریکایی که در یک کنفرانس ویدویوی با خبرنگاران در واشنگتن صحبت می کرد گفت: در بعضی مناطق وقتاً فوقتاً شما فکر می کنید که بین شورشیان و پوسته های پاکستانی همکاری وجود دارد و یا حد اقل آنها نمی خواهند این حملات را ببینند.

اما به گفته او قوای سرحدی پاکستان به سطح محلی استخدام شده و مانند واحد های عادی نظامی تجربه کار نیستند.

ولی او تاکید نمود که ماموریت تحت رهبری ناتو در افغانستان حتی با موجودیت پناه گاه های شورشیان در خاک پاکستان می تواند پیروز شود به شرطی که تعداد سربازان افغان در سرحدات کافی باشد.

به گفته جنرال کرتیس، موجودیت این پناه گاه ها در خاک پاکستان شاید بزرگ ترین تهدید به کوشش های جنگ در افغانستان بشمار برود.

او تاکید نمود که چندین تهدید در این راستا وجود دارد ولی تهدید حضور پناهگاه های شورشیان در پاکستان بزرگ ترین آن می باشد.

او اظهار داشت اگر تعداد سربازان افغان در سرحدات شرقی این کشور بیشتر شود و به کمک طیاره های بی پیلوت امریکایی فعالیت کنند، جلوگیری از عبور و مرور شورشیان در سرحدات ممکن می باشد.

در رابطه با قوای ملی افغانستان جنرال کرتیس اسکا پاروتی معاون قوماندان قوای ناتو در افغانستان گفت: بدون در نظرداشت پناه گاه در آن سوی سرحد، آنها می توانند تا سال 2014 به اهداف خود برسند و اردوی افغانستان را تشکیل نمایند. اما به گفته او این اردو باید قدرتمند باشد که بتواند یک خط دفاعی را ایجاد نماید. او بیان کرد که در اینجا به یک برنامه جدی جلوگیری نیاز می باشد.

تحلیلگران به این نظر اند که سرحدات شرقی افغانستان با پاکستان بسیار طولانی می باشد و نمی توان تمام گذرگاه های آن را مسدود کرد.

اما جنرال کرتیس می گوید: می توان تعداد زیاد سربازان را با واحدهای سیار در این مناطق مستقر ساخت که بر تمام گذرگاه ها نظارت کنند و پوسته های سرحدی تقویه شود.

جنرال کرتیس در مورد همکاری استخباراتی بین قوای امریکا و پاکستان در سرحدات صحبت نموده گفت: این همکاری که بعد از کشته شدن اسامه بن لادن قطع شده بود، دوباره بر قرار شده است اما نه به سطحی که نیاز است.
XS
SM
MD
LG