لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

«لویه جرگه عنعنوی، جرگه مشورتی خواهد بود نه تصمیم گیرنده»


جمیز کنینگ معاون سفیر امریکا در کابل
جمیز کنینگ معاون سفیر امریکا در کابل
در حالی که سلسله اتخاذ آماده گی ها برای برگزاری لویه جرگه عنعنوی جهت نظر خواهی از اعضای این جرگه در مورد همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا هم چنان ادامه دارد، سفارت امریکا در کابل می گوید، که در این جرگه فیصله نهایی در خصوص این همکاری ها گرفته نمی شود.

جمیز کنینگ معاون سفیر امریکا در کابل به روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت، که در این جرگه باید افراد آگاه از اهمیت سند ستراتیژیک امریکا و افغانستان شرکت کنند.

«افغانستان یک کشور مستقل است، درک من این است که لویه جرگه عنعنوی، جرگه مشورتی خواهد بود نه تصمیم گیرنده. امیدوار هستم هر کسی که در این جرگه به عنوان مشاور اشتراک می کند، بداند که سند ستراتیژیک میان امریکا و افغانستان از چه اهمیتی برخوردار خواهد بود.»

معاون سفیر امریکا در کابل، این سخنان را در پاسخ به سوالی گفت، که اگر لویه جرگه برخلاف منافع امریکا فیصله کند،عکس العمل امریکا چه خواهد بود.

در این حال مسوولان کمسیون تدویر لویه جرگه عنعنوی می گویند که این جرگه جنبه مشورتی دارد و هر گونه تصمیم در مورد امضای سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک با امریکا با در نظر داشت مشوره های اشتراک کننده گان این جرگه گرفته می شود.

صفی الله زیر مسوول مطبوعاتی کمسیون تدویر لویه جرگه عنعنوی به رادیو آزادی گفت،در این جرگه مردم از تمام اقوام اشتراک خواهند کرد و آنها کسانی اند که به نفع منافع ملی افغانستان مشوره خواهند داد.

«لویه جرگهء عنعنوی بخاطر بحث پیرامون پیمان ستراتیژیک با امریکا دایر می شود و با نماینده های مردم که اعضای این جرگه هستند و از تقریباً شانزده کتگوری اقشار مختلف جامعه در این جرگه دعوت می شوند و از آنها در مورد پیمان ستراتیژیک با دیدگاه اینکه چقدر منافع ملی افغانستان در این پیمان شامل است نظر خواسته می شود، بناً روی این مساله بحث می شود و این مشوره ها به دولت و بالاخره بخاطر فیصلهء نهایی، طبیعی است که ارگان های قانونی جمهوری اسلامی افغانستان در این مورد فیصله و تصمیم خواهند گرفت.»

در این کنفرانس خبری معاون سفیر امریکا در کابل به پیشرفت ها در مورد امضای سند ستراتیژیک میان امریکا و افغانستان اشاره کرد اما نگفت که این سند چه زمانی نهایی خواهد شد.

قرار است در لویه جرگه عنعنوی در هفته اخیر ماه عقرب، بیش از 2 هزار تن شرکت کنند.

تعداد زیادی از اعضای ولسی جرگه افغانستان مخالفت شان را با برگزاری این جرگه اعلام کرده اند.

به گفته این وکیلان، مساله امضای سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک با امریکا نباید در لویه جرگه عنعنوی مورد بحث قرار گیرد.
XS
SM
MD
LG