لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

با سفر غیر قانونی به اروپا، افغانها با سرنوشت شان بازی می کنند


مسوولان سفارت افغانستان در ترکیه می گویند: رفتن افغان ها به اروپا به طور غیر قانونی برای آنان مشکلاتی زیاد را ایجاد نموده است.

مقامات سفارت افغانستان در ترکیه رفتن جوانان افغان را به گونه قاچاقی به اروپا مشکل بزرگ خوانده و می گویند که برای جلوگیری آن باید اقدامات لازم صورت گیرد.

همایون کامگار معاون سفارت افغانستان در انقره به رادیو آزادی گفت: سالانه اجساد ده ها افغان که در سرحدات ترکیه توسط پولیس سرحدی این کشور هدف قرار می گیرند و یا از جانب قاچاقبران به قتل می رسند به افغانستان فرستاده می شود و یا هم عده ی آنها از اثر مشکلات دیگر مثل گرسنگی و تشنگی جان می سپارند.

« با مهاجرین عبوری همیشه مشکل داریم، توسط قاچاقبران بین المللی و مافیا با هزینه ی هنگفت حتی جوانان چهارده و پانزده ساله از افغانستان، ایران یا پاکستان آورده می شوند و در سرحدات رها می گردند.
گاهی در مرز های دخولی و گاهی در مرزهای خروجی ترکیه از بین می روند، به دریا غرق می شوند و یا از سرما می میرند.
همه ساله جنازه ی ده ها تن این جوانان را به افغانستان می فرستیم.»


به گفته آقای کامگار، تعدادی زیاد از افغانان که از راه های ایران، ترکیه و یونان در تلاش رسیدن به اروپا هستند، برای فراهم کردن زنده گی بهتر، بیشتر آنان در بحر غرق شده و حتی اجساد شان نیز بدست نمی آید.

اسد الله جوان افغانی که تلاش می کرد تا به گونه غیر قانونی از راه های ایران، ترکیه و یونان به اروپا برود از مشکلاتی که در طول راه دیده بود به رادیو آزادی چنین بیان کرد:

« در اکثر مناطق فقط راه پیاده روی است، ساعت ها باید با پای پیاده منزل زده شود، قاچاقبران تماماً دزدان هستند همه را به گروگان می گیرند و سپس به خانواده های شان زنگ می زنند، از تمام انواع شکنجه استفاده می کنند تا زمانیکه پول بدست بیاورند.

در زیر زمین جاهای مخصوص ساخته اند مثل غرفه ها در آنجا مردم را نگهداری می کنند.
بسیار خطرات بزرگ تهدید می کند اگر پولیس بیبیند فیر می کند که حتماً یک یا دو نفر کشته می شوند.
ما در راه جسد هایی را دیدیم که یک ماه یا بیست روز از مرگ شان گذشته بود، استخوان های انسان ها و جمجمه های شان را دیدیم.
کشتی های بسیار کوچک است که یا سوراخ می شوند و در طوفان غرق می گردند، قاچاقبران حتی اجازه حرف زدن را هم نمی دهند.»


از سوی دیگر معاون سفارت افغانستان در ترکیه می گوید: آن عده از افغان ها که به جرم عبورغیر قانونی در سرحدات ترکیه از سوی پولیس بازداشت می شوند برای مدت کوتاه زندانی شده سپس دوباره به افغانستان فرستاده می شوند.

آقای کامگار می گوید، در حال حاضر حدود پنجاه هزار افغان مهاجر در ترکیه زنده گی می کنند که برای حدود پانزده هزار تن شان از جانب حکومت ترکیه اسناد قانونی اقامت داده شده و تعداد متباقی شان فقط در دفتر ملل متحد ثبت نام گردیده اند.

وی رفتار پولیس ترکیه را با مهاجران افغان مناسب خواند اما خواهان افزایش تلاش ها جهت جلوگیری از رفتن قاچاقی افغان ها به بیرون از کشور گردید.

به باور آقای کامگار، برای این کار همکاری و هماننگی کشور های منطقه باید بیشتر گردد:

« کشور های منطقه که با این مشکل گرفتار اند، باید دست به دست هم بدهند.
جلو این قاچاقبران باید گرفته شود، در غیر آن دیده شده که بهترین جوانان را در راه رسیدن به اروپا از دست داده ایم.
مردم افغانستان نباید فریب این قاچاقبران را بخورند، اولادها و جوانان شان را به دست این قاچاقبران ندهند، زیرا راه ها بسیار خطیر است.»


هر چند مسوولان سفارت افغانستان در ترکیه تعداد افغان های را که از راه ایران و ترکیه بطور قاچاقی به اروپا می روند، مشخص نساختند اما گفته می شود که سالانه هزاران افغان که تعداد از آنها با خانواده ها و اطفال شان همراه هستند با تحمل مشکلات زیاد خود را به ممالک اروپایی می رسانند.

نا امنی ها، بی کاری و شرایط نامناسب زنده گی در افغانستان باعث شده که تعداد زیاد از افغان ها کشورشان را ترک کرده و در تلاش رسیدن به اروپا از طریق پاکستان، ایران، ترکیه و یونان هستند.

با وجود آن که گزارش های در مورد مشکلات گوناگون در مسیر این راه ها
بارها پخش شده، با آن هم گفته می شود که در سال های اخیر مسافرت های غیر قانونی به اروپا بیشتر شده است.

گزارش ها می رسانند که در یونان، ایتالیا و دیگر کشور های اروپایی افغان های که به طور قاچاقی رسیده اند با مشکلات فراوان روبرو اند و با دیدن این نابسامانی ها، بسیاری آنان از رفتن به اروپا پیشمان اند.
XS
SM
MD
LG