لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

تظاهر کننده ها در مصر خواهان کنار رفتن شورای عالی نظامی از قدرت شدند


ده ها هزار نفر در تظاهرات روز چهارشنبه در میدان تحریر قاهره خواستار کنار رفتن شورای عالی نظامی از قدرت شدند.

فیلد مارشال حسین طنطاوی که در زمان حسنی مبارک وزیر دفاع بود در ماه فبروری با کنار رفتن حسنی مبارک از قدرت به حیث رییس شورای عالی نظامی قدرت را در دست گرفت.

طنطاوی سه شنبه شب در خطابه تلویزیونی به مردمش گفت:

« انتخابات پارلمانی در وقت خود انجام خواهد شد و انتخابات ریاست جمهوری قبل از ختم ماه جون 2012 صورت خواهد گرفت. نیرو های مسلح که شورای نظامی از آن نمایندگی می کنند و خواهان قدرت نمی باشند منافع کشور را از هر چیز دیگر مهم تر می داند. اردوی کشور حاضر است در صورتیکه مردم آرزو داشته باشند به طور فوری مسوولیت ها را بسپارد و به مسوولیت های اصلی اش که حفاظت ملت مصر است بر گردد و این کار از طریق همه پرسی ملی در صورتیکه اوضاع اجازه دهد میسر شده می تواند.»

با وجود تعهدات طنطاوی از چندین روز به این سو نیرو های امنیتی در میدان تحریر قاهره در مقابل مظاهره کنند گان از خشونت کار گرفته اند .

در میدان تحریر قاهره بیش از یک صد هزار نفر گرد آمده اند. مظاهره کننده گان شعار های برو برو را سر می دهند و به طنطاوی که وزیر دفاع حسنی مبارک بود اشاره می کنند که از قدرت کنار رود.

مظاهره کنندگان می گویند: تا شورای عالی از قدرت کنار نرود میدان تحریر را ترک نخواهند کرد.

قبل از سخنان طنطاوی یک مظاهره کننده به نام عظیم محمود در میدان تحریر به رسانه ها گفت:

«این حکومت به سود ما نیست. مارشال طنطاوی باید استعفا دهد. ما ازین وضعیت خسته شده ایم . اردو عامل تمام مشکلات کنونی ماست. ازین جا نمی رویم.»

پولیس در برابر مظاهره کنندگان از مرمی های رابری و گاز اشک آور کار می گیرد.
سازمان عفو بین المللی در گزارش خود گفته است مقامات شورای عالی نظامی در حفاظت حقوق بشر ناکام مانده است.

یک حامی حقوق بشر در سازمان عفو بین الملل می گوید: رهبران نظامی در برابر تظاهر کنندگان از همان روشی که حسنی مبارک کار می گرفت، استفاده می کنند.

رییس شورای عالی نظامی مارشال طنطاوی در هفته جاری با شماری از گروه های سیاسی در باره انگیزه نارامی ها در مصر صحبت کرد اما نتایج آن هنوز پخش نشده است.
XS
SM
MD
LG