لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

امریکا کمک 700 ملیون دالری اش را به پاکستان متوقف ساخت


رابطه پاکستان و امریکا تیره تر شده است. دلیل این موضوع این است که سنای امریکا کمک های 700 ملیون دالری به پاکستان را متوقف ساخته است. اعضای سنای امریکا گفته اند، تا زمانی این پول را به پاکستان نمی دهند که پاکستان اطمینان بدهد که ماین های کنار سرک را مانع شود.

پاکستان نسبت به هر کشور دیگر منطقه، کمک بیشتر از امریکا به دست می آورد. 700 ملیون دالر کمک متوقف شده امریکا با پاکستان، بخش کوچک از میلیارد ها دالری است که امریکا سالانه به سکتور های ملکی و نظامی پاکستان کمک می کند.

به گفته آژانس خبری رویترز، تصمیم اخیر سنای امریکا امکان دارد در آینده، روی کمک های دیگر آن کشور به پاکستان هم تاثیر بگذارد.

این خواست ها مخصوصاً بعد از آن افزایش یافت و جدی تر شد که نیروهای خاص امریکایی در ایبت آباد پاکستان، اسامه بن لادن را کشتند.

ماین های کنار سرک در افغانستان، خطرناک ترین اسلحه تندروان بر ضد نیروهای خارجی مستقر در افغانستان اند.

در ساخت این بمب ها از امونیم نایتریت استفاده می شود که این ماده در پاکستان تولید می گردد و به افغانستان قاچاق می شود.

سنای امریکا که بالای بودیجه نظامی آن کشور غور می کند امکان دارد در هفته جاری اعلان کند که قید کمک 700 ملیون دالری به پاکستان هم بخش از کاهش بودیجه در امریکاست.

هاورد مکیون عضو جمهوری خواه سنای امریکا گفته است که ایالات متحده می خواهد از پاکستان تعهد به دست آورد و مطمین گردد که ماین های را از بین می برد که توسط آن نیروهای امریکایی درافغانستان کشته می شوند.

ایالات متحده از سال 2001 به این طرف حدود 20 ملیارد دالر به بخش های امنیتی و اقتصادی پاکستان کمک کرده است و پاکستان در بدل این پول ها، وعده همکاری در مبارزه بر ضد تندروان را داده است.

امریکا برای ادامه کمک های خود به پاکستان شرط های دیگر را هم گذاشته است.

یکی از شرایط این است که پاکستان برای سرکوبی شبکهء حقانی و توقف فعالیت های آن، کوشش کند.

ولی حکومت ملکی پاکستان همیشه گفته است، توقف کمک های امریکا به پاکستان، منتج به بر افروختن احساسات ضد امریکایی در بین مردم پاکستان خواهد شد.

هیات سنای امریکا می گوید: در بودیجه جدید نظامی آن کشور، از وزارت دفاع امریکا خواسته خواهد شد تا ستراتیژی جدید را در مورد تاثیر و نتیجه کمک ها به پاکستان تهیه کند.
XS
SM
MD
LG