لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۷

پاکستان بر کانتینرهای اکمالاتی ناتو و امریکا مالیه تعیین می کند


نظر به سخنان مقامات نظامی و ملکی پاکستان حکومت این کشور می خواهد که بر هر کانتینر ناتو که از خاک این کشور به افغانستان داخل می شود، 1500 دالر مالیه تعین کند و این تکس علاوه بر پولی می باشد که ناتو برای انتقال تانکرهای نفت از خاک افغانستان به پاکستان می دهد.

اسلام آباد بعد از حمله هلیکوپترهای ناتو بر پوسته های سرحدی پاکستان که در آن 24 عسکر پاکستانی کشته شدند، راه های ترانزیت را بروی اکمالات قوای ناتو در افغانستان مسدود ساخت. بعد از این حادثه پاکستان استفاده از قرارگاه کوچک شمسی را توسط امریکا در این کشور متوقف ساخته و از اشتراک در کنفرانس بین المللی بن هم خود داری کرد.

استفاده از راه های ترانزیت پاکستان بر اساس یک قراردادی که در سال 2002 ترتیب شده بود، صورت می گرفت. اما اکنون مقامات حکومت پاکستان به روزنامه گاردین گفته اند که این قرارداد توسط دکتاتور حاکم در آنوقت جنرال پرویز مشرف به امضا رسیده بود و باید در مورد آن تجدید نظرشود. به گفته آنها در این قرار داد بیشتر منافع یک طرف مد نظر گرفته شده بود.

اقدامات اخیر پاکستان نشان دهنده تشنجی می باشد که در روابط پاکستان با امریکا و غرب ایجاد شده است. روز چهارشنبه صدراعظم پاکستان یوسف رضا گیلانی گفت، شرایط همکاری با ناتو جدی تر خواهد شد که هدف از آن ایجاد احترام بیشتر به تمامیت ارضی پاکستان می باشد.

چهار سال قبل 80 فیصد اکمالات قوای ناتو در افغانستان از طریق پاکستان صورت می گرفت، ولی امریکا و اروپا یک راه مناسب دیگر اکمالات را از طریق آسیای میانه ایجاد کرده اند که به گفته ناتو اکنون یک بر سه اکمالات از این راه صورت می گیرد.

ماهانه 4 هزار کانتینر مال اکمالاتی ناتو به افغانستان می رسد که 1300 آن از طریق پاکستان می گذرد. علاوه بر آن ماهانه یک هزار تانکر تیل از پاکستان به افغانستان می رود. این عمل برای شرکت های ترانسپورتی پاکستان منبع خوب درآمد شده و در حدود 40 هزار نفر را به کار مشغول ساخته است.

پاکستان می گوید که سیر و سفر کانتینرهای سنگین سرک های این کشور را نیز خراب می کند. یک سخنگوی نیروهای کمک به امنیت در افغانستان دگروال گاری کولب می گوید، در این مورد با پاکستان صحبت ها دوام دارد و نمی توان فعلاً در باره آن توضیحات بیشتر داد.

پاکستان برای گذشتن این کاروان های اکمالاتی کدام محافظ امنیتی نمی دهد و در چند سال گذشته ده ها کاروان اکمالاتی ناتو مورد حمله قرار گرفته است.

رییس یکی از شرکت های مواصلاتی پاکستان ندیم خان می گوید، تعین تکس ترانزیت به نفع همه می باشد و به تجارت پاکستان هم مفاد زیاد دارد بشرطی اینکه پاکستان امنیت کاروان ها را ضمانت کند و کار سفر اموال را از بندر کراچی به افغانستان سریعتر بسازد. به گفته او اگر این شرایط فراهم شود، همه برنده خواهند بود.
XS
SM
MD
LG