لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

بر اساس یک سروی، افغانستان در میان کشور های مستبد جهان قرار گرفته است


نشریه ایکانومیست با توجه به وضعیت سیاسی جهانی و بر اساس چگونگی دموکراسی در تمام کشور ها، یک لست تازه را نشر کرده است.

در این لست، نام افغانستان خیلی در پایان قرار دارد.

نخستین کشور در این لست، ناروی است که در میان ده کشور از لحاظ آزادی های مدنی مقام اول را گرفته است.

ایالات متحده در مقام نزدهم قرار دارد که تنها از نظر آزادی بشری، هشت و نیم نمره کسب کرده است.

اما نام هند که در جایگاه سی و نهم دیده می شود، در آزادی های بشری توانسته، نه و نیم نمره کسب کند.

کشور های ایران، ترکمنستان، عربستان سعودی، ازبکستان، میانمر، کوریای شمالی و سودان از جمله کشور های اند که پس از افغانستان در اخیر این لست قرار دارند.

پس از یک دهه تلاش برای تامین دموکراسی و به میان آمدن حکومت خوب، نام افغانستان در کنار رژیم های مستبد مانند ایران، آذربایجان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و بیلاروس دیده می شود.
در این لست سالانه، افغانستان مقام یک صد و پنجاه و دوم را گرفته که در امور آزادی های مدنی، از ده نمره، فقط چهار گرفته است.

این گزارش سالانه ایکانومیست، بر اساس وقایع سال 2011 میلادی پخش شده که در آن در 167 کشور جهان، روی پنج مساله بررسی صورت گرفته است، یعنی پروسه انتخابات، آزادی های مدنی، حکومتداری، مشارکت سیاسی و فرهنگ سیاسی.

در گزارش همچنان حکومت های جهان به چهار بخش تقسیم شده اند. دموکراتیک مطلق، دموکراتیک متاثر، نظام های چند حزبی و رژیم های مستبد.

برای افغانستان در این لست از لحاظ فعالیت حکومت، از ده نمره، صفر اعشاریه هفتاد و نه، در بخش مشارکت سیاسی، از ده، دونیم و در پروسه انتخابات و چگونه گی احزاب سیاسی هم از ده نمره، دو نیم داده شده است.

در گزارش در مورد افغانستان آمده که ادعا های تقلب در انتخابات ولسی جرگه این کشور، خرابی ثبات سیاسی افغانستان را نشان داد.
XS
SM
MD
LG