لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۷

«نشانهء از بهبود روابط پاکستان با ناتو!»


تانکر های ناتو هنوز هم از طرف پاکستان اجازه ورود به افغانستان داده نشده است
تانکر های ناتو هنوز هم از طرف پاکستان اجازه ورود به افغانستان داده نشده است
ناتو روز دوشنبه گفت، پاکستان کارمندان ارتباطی سرحدی این کشور را در مراکز هم آهنگی در امتداد سرحد میان افغانستان- پاکستان دوباره اعزام کرده است.

بعد ازین که، در نتیجهء بمباردمان هلیکوپتر های ناتو 24 عسکر پاکستانی کشته شده و قهر مقامات پاکستانی را بر انگیخت، این اقدام می تواند یک نشانهء از بهبود روابط میان پاکستان و نیروها برهبری ناتو در افغانستان باشد.

اما پاکستان راه های ترانزیتی کاروان های اکمالاتی ناتو را تاکنون بسته نگهداشته است. به نوشتهء رویترز ناتو می گوید که بازگشاهی راه های ترانزیتی هم به نفع نیروهای ناتو در افغانستان بوده وهم به منفعت پاکستان است.

کانگرس امریکا هفتهء گذشته 700 ملیون دالر کمک های این کشور را به پاکستان منجمد نمود. ایالات متحده امریکا این کمک ها را مشروط به منع تولید و جلوگیری استفاده از موادی نمود که جنگجویان مسلح از آن برای ساختن بمب های کنار سرک کارگرفته و آن را در مسیر وسایط نظامی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان جابجا و انفجار می دهند.

برید جنرال کریستیان یاکوب سخنگوی نیروهای بین المللی کمک به آمنیت یا آیساف تحت رهبری ناتو در افغانستان به خبرنگاران گفت، جنرال جان آلن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان با جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان گفتگو کرد و در جریان چند روز گذشته نشانه های از پیشرفت به نظر می رسد.

جنرال یاکوب سن اضافه کرد:
« پاکستان کارمندان ارتباطی خود را به مراکز هم آهنگی سرحدی دوباره فرستاده، جنرال آلین با جنرال کیانی صحبت نموده و ما در راه درست در حرکت هستیم.»

مراکز هم آهنگی سرحدی میان پاکستان و افغانستان به دلیل ایجاد شده اند که افغانستان و پاکستان بتوانند در امتداد سرحدات دو کشور عملیات شان را علیه جنگجویان طالبان هم آهنگ نمایند تا از حادثات نظیر حمله هوایی ناتو بر نیرو های امنیتی پاکستان جلوگیری به عمل آید.

پاکستان گفته بود که حملات هوایی ناتو بر پوسته های امنیتی مومند ایجنسی بدون دلیل ضورت گرفته، اما امریکا و ناتو این ادعای پاکستان را رد کرده می گویند که نیرو های افغان و ناتو در منطقه ، نخست از سوی این پوسته ها مورد فیر قرار گرفتند.

تحقیقات در مورد این حملات جریان دارد. اما جنرال یاکوب سن در مورد نتایج این تحقیقات چیزی نه گفت. سخنگوی ناتو از پاکستان خواست که دو راه ترانزیتی را به روی نیروهای ناتو باز نماید.
XS
SM
MD
LG