لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

«کاهش قتل های ناموسی در پاکستان به کار بیشتر نیاز دارد»


پاکستان علیه افزایش نگران کنندهء قتل های ناموسی در این کشور گام های را برداشته است. اما اخیراً مقررات قوانین وضع شده در این کشور برای مصونیت 675 مورد قتل زنان کافی نبودند.

بر اساس گزارش ناظران حقوق بشر پاکستان، این تعداد زنان در 9 ماه اول سال در سلسلهء از قتل های ناموسی کشته شده که یک رقم بی سابقه به شمار می رود.

این رقم نگران کنندهء قتل های ناموسی در پاکستان روز سه شنبه از سوی کمسیون حقوق بشر پاکستان انتشار یافت. این کمسیون شمار قتل های ناموسی را در پاکستان در سال 2010 میلادی 791 قتل و در سال 2009 میلادی 600 قتل گزارش داده بودند.

زلمی خان یکی از ناظران برجستهء حقوق بشر که در شهر شرقی لاهور درین مورد سخنرانی می کرد، گفت که افزایش در رقم قتل های ناموسی نشانهء از افزایش خشونت ها علیه زنان می باشد. وی گفت:

« این روند یا سلسلهء جدید با تاسف سنتی است که در مناطق دور دست و یا در جوامع فیودال و ملوک الطوایفی و قباییلی مروج می باشد و اکنون آهسته آهسته به شهرها هم راه یافته است. علیرغم آگاهی عمومی و نقش زنان در زنده گی روزمره، قساوت و خشونت علیه زنان افزایش یافته اند.»

پاکستان فقط در همین ماه توانسته که گام های موثر را علیه این روند و عنعنه بر دارد. قانون جدید وضع و تصویب کند که بر اساس آن مرتکبین خشونت علیه زنان مجازات شوند و اعمال تبعیض آمیز علیه زنان همچون ازدواج اجباری و محروم ساختن زنان از میراث، منع قرار داده شود.

فعالان حقوق بشر از این اقدام حکومت پاکستان استقبال کردند. اما هنوز در تطبیق این قوانین راه دراز در پیش است.

زلمی خان این ناظر حقوق بشر پاکستان از برخی انکشافات در این عرصه یاد آورد شده گفت: مطبوعات از وقوع چنین موارد بیشتر گزارش می دهند، به آگاهی عمومی مردم در این مورد افزوده شده و پولیس قضایای خشونت علیه زنان را تحقیق می کند.

اما آقای خان همچنان اشاره کرد که این رقم تکان دهنده شاید کم باشد. زیرا اکثر این چنین قضایا برملا نمی شوند به خاطر اینکه ناظران حقوق بشر و خبرنگاران به مناطق دور دست دسترسی نه دارند.

تحقیق کننده های ادارهء حقوق بشر پاکستان می گویند که از جمله 675 تن زن که در قتل های ناموسی در 9 ماه اول سال در پاکستان کشته شده اند، 71 تن آنها کمتر از 18 سال عمر داشته و بیشتر از مناصفه 791 قربانی سال 2010 میلادی این قتل ها به اتهام روابط جنسی غیر مشروع کشته شده اند و 129 تن دیگر بخاطریکه بدون اجازهء خانواده های شان ازدواج کرده بودند، کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG