لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

«اردو و رهبران ملکی پاکستان بسوی آزمایش قدرت در حرکت اند»


اردوی قدرت مند پاکستان و رهبران ملکی این کشور روی یک یاد داشتی که در آن جنرالان به طرح یک کودتای نظامی متهم شده اند، بسوی یک آزمایش قدرت حرکت می کنند.

اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان از محکمه آن کشور خواسته است تا موضوع را تحقیق کند که چه کسی در عقب این یاد داشت قرار داشت.

منصور اعجاز یک تجار پاکستانی به روز دهم ماه اکتوبر در روزنامه فایننشل تایمز نوشت، یک دیپلومات بلند پایه پاکستانی در روزهای بعد از کشته شدن اسامه بن لادن در یک یاد داشت از وزارت دفاع امریکا خواسته بود کمک نماید تا جلو یک کودتای نظامی در پاکستان گرفته شود.

اعجاز بعداً این دیپلومات پاکستانی را حسین حقانی سفیر پاکستان در ایالات متحده امریکا معرفی کرد. سفیر پاکستان دست داشتن در یاد داشت را رد نمود، اما از وظیفه اش استعفا داد.

آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان از قدرت ضعیف برخوردار است، ولی ارتباط نزدیک او با حقانی، موقف او را نسبت به هر وقت دیگر ضعیف تر و آسیب پذیرتر می سازد.

یک منبع نظامی پاکستانی به آژانس خبری رویترز گفته است، اردوی پاکستان از زرداری بیزار است و می خواهند زرداری را از راه های قانونی و بدون تکرار کودتای نظامی که از آغاز استقلال به این طرف در این کشور معمول بوده از قدرت دور کنند.

روزنامهء معتبر دان چاپ پاکستان هم نوشته است که شگاف میان اردو و حکومت پاکستان تا سرحد خطرناک وسیع شده است.

بنوشته روزنامه، هر چند در مرحله فعلی قبل از وقت است که ادعا شود که بر طرفی زرداری از طریق قانونی در جریان است، ولی می توان گفت که در تاریخ پاکستان، اردو چهار بار قدرت را ظاهراً به منظور نجات کشور غصب کرده است.

بعد از کشته شدن اسامه بن لادن، اردو با انتقادات شدید مردم روبرو شد و موضوع مربوط به بن لادن حتی تخطی به حق حاکمیت ملی تلقی گردید. اما حمله هوایی ناتو در 26 ماه نومبر که در نتیجه آن 24 عسکر پاکستانی کشته شدند، باعث شد تا بسیاری مردم از اردو حمایت نمایند.

تحلیلگران می گویند، اردو هنوز بحیث داور قدرت باقیست و می تواند زرداری را زیر فشار قرار بدهد تا از قدرت کنار برود، خاصتاً اگر ارتباط میان زرداری و یاد داشتی را که به وزارت دفاع امریکا تسلیم داده شد پیدا کنند.

در گذشته ها اردو از رهبران ملکی پاکستان خواسته اند استعفا بدهند و حتی جریان قضایی را علیه آنها تحت تاثیر قرار داده اند.

یوسف رضا گیلانی صدر اعظم پاکستان به روز پنجشنبه در اشاره به اردو، به پارلمان آن کشور گفت:

« اقدام هر موسسه بحیث یک دولت در درون دولت غیر قابل قبول است.»

او همچنان از اردو ستایش بعمل آورد که بگفته اکسپرس تریبیون، تلاشی بود برای آرام ساختن موسسه قدرتمند.

آصف علی زرداری در هفته جاری بعد از تکمیل معاینات از دوبی به پاکستان بر گشت، اما بودن او در دوبی این شک و گمان ها را بوجود آورد که گویا او تحت فشار نظامیان از وظیفه اش استعفا خواهد داد.

هر چند که مقام زرداری اکثراً تشریفاتی است، اما بحیث رهبر حزب حاکم از نفوذ وسیع برخوردار می باشد و کنار رفتن او بزور یک اهانت برای رهبر ملکی پاکستان می باشد و می تواند این کشور را به آشفتگی های بیشتر بکشاند.
XS
SM
MD
LG