لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

«حملات طیاره های بی پیلوت بالای مناطق قبایلی پاکستان متوقف شده است»


ادارهء استخبارات مرکزی امریکا، حملات طیاره های بی پیلوت بالای مناطق قبایلی پاکستان را متوقف ساخته است.

ادارهء استخبارات مرکزی امریکا، در یک تلاش تازه به منظور کاهش تنش با پاکستان، حملات طیاره های بی پیلوت را بالای پناهگاه های شورشیان در خاک آن کشور به حالت تعلیق در آورده است.

روزنامه لاس انجلس تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق ادارهء امریکا گزارش داده که توقف اعلام ناشده در حملات سی آی ای، به هدف کاهش بی اعتمادی روابط میان هر دو کشور صورت می گیرد.

روزنامه می نویسد: توقف این حملات در میان بحث های شدید در ادارهء بارک اوباما رییس جمهور امریکا در خصوص آینده عملیات طیاره های بی پیلوت در پاکستان مطرح شده است.

استخبارات مرکزی امریکا تا حالا ده ها تن از فعالان شبکهء القاعده و صد ها تن از طالبان پایین رتبه را در جریان حملات طیاره های بی پیلوت در مناطق قبایلی همسرحد با افغانستان کشته است. اما گفته می شود که این حملات، شماری زیاد از پاکستانی ها را خشمگین ساخته است.

لاس انجلس تایمز می نویسد: شماری از مقامات در وزارت خارجه و شورای امنیت ملی امریکا می گویند: بسیاری از حملات طیاره های بی پیلوت، نتیجه معکوس دارد.

آنها استدلال می کنند که صفوف طالبان به ساده گی تعویض شده می توانند اما ادعای پاکستان در مورد کشته شدن غیر نظامیان که ایالات متحده آن را رد می کند، حکومت آصف علی زرداری را بی ثبات ساخته است.

از جانب دیگر ایالات متحده گفته که برای کار با پاکستان و حمایت از دموکراسی در این کشور متعهد است.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا به روز جمعه به خبرنگاران گفت: مسایلی که ما با آن روبرو استیم و با چالش های که مواجه استیم، خیلی مهم استند.

به گفته تونر، ایالات متحده خواهان روابط نزدیک و موثرتر با پاکستان چی در عرصه نظامی و چی در عرصه سیاسی است و کار برای هماهنگی نزدیک ادامه دارد.

از یک سو روابط پر تنش واشنگتن و اسلام آباد و از جانب دیگر، تنش های سیاسی در پاکستان، برخی سوالات را به میان آورده است.

یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در سخنرانی روز پنجشنبه اش در پارلمان آن کشور، از اردوی پاکستان انتقاد کرد که می خواهد حکومت او را سرنگون سازد.

سخنگوی وزارت خارجهء امریکا می گوید: کشورش از پروسهء دموکراتیک، قانون اساسی و حاکمیت قانون در پاکستان حمایت می کند.

روابط ایالات متحده با پاکستان، روی حمله ماه گذشته نیرو های بین المللی بالای یک پسته در منطقه قبایلی مهمند تیره شد.

در این رویداد بیست و چهار سرباز پاکستانی کشته شدند.

تحقیق مشترک ناتو و امریکا نشان داده که اشتباهات و نبود اطلاعات درست، باعث مرگ این افراد شده اما پاکستان این دریافت ها را رد کرده است.

روزنامه لاس انجلس تایمز نوشته، پالیسی در مورد حملات طیاره های بی پیلوت به حالت خود باقی است اما سی آی ای فقط به صورت موقت این حملات را بالای مناطقی که گمان می رود از آنجا طالبان در افغانستان حمایت می شوند، متوقف می سازد.
XS
SM
MD
LG