لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

«فصل همکاری های بعد از یازدهم سپتامبر امریکا با پاکستان بسته شد»


اینک امریکا با این حقیقت مقابل شده که همکاری با پاکستان در زمینه های امنیتی به پایان رسیده است، اما به عقیدهء برخی مقامات امریکایی حفظ همین روابط محدود نیز یک غنیمت شمرده می شود.

روزنامهء نیویارک تایمز با نقل قول از مقامات امریکایی که از آن ها نام گرفته نشده، می نویسد:
همکاری بین اسلام آباد و واشینگتن در زمینهء مبارزه با تروریزم به اندازهء زیانمند شده که اکمالات نیرو های بین المللی در افغانستان به خاطر سرکوب تروریست های افراطی را با دشواری جدی مواجه ساخته است.

آنها می گویند تنش های موجود در روابط بین اسلام آباد و واشینگتن باعث شده است تا اردوی امریکا حملات طیارات بی پیلوت را محدود ساخته، تعداد پرسونل نظامی و استخباراتیش را در پاکستان کاهش دهد و به خاطر اکمالات قوت هایش در افغانستان مصارف زیاد را متحمل شود.
به گفتهء این مقامات مساعدت های امریکا به پاکستان نیز بیشتر کاهش می یابد.

یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده به روزنامهء نیویارک تایمز گفته است:
«ما فصل همکاری های بعد از یازدهم را با پاکستان بسته ایم. پاکستان نیز به طور واضح گفته است که در مورد روابطش با امریکا غور دوباره خواهد کرد.»

روابط بین اسلام آباد و واشینگتن به خاطر حملات طیارات بی پیلوت امریکایی بر مواضع شورشیان مسلح در داخل قلمرو آن کشور از گذشته با تنش های مواجه بود. اما بعد از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیرو های خاص امریکای در شهر ایبت آباد پاکستان و کشته شدن 24 نظامی پاکستانی در منطقهء مهمند ایجنسی در اثر یک حملهء هوایی نیرو های ناتو، این همکاری های دوازده ساله بین دو کشور با خطر پایان یافتن برای همیشه مواجه شده است.

بعد از حملهء اخیر هوایی نیروهای ناتو، پاکستان به سلسلهء اقدامات انتقام جویانه راه اکمالاتی نیرو های ناتو مستقر در افغانستان را مسدود ساخته، در کنفرانس دوم بن در مورد افغانستان اشتراک نکرد و بر امریکا فشار آورد تا پایگاه شمسی در بلوچستان که مرکز مهم عملیات طیارات بی پیلوت به شمار می رفت را مسدود سازد.

تاثر و حرف دل مردم پاکستان در اظهارات مشاهد حسین منشی عمومی بخش قاعد اعظم حزب مسلم لیگ پاکستان چنین انعکاس یافته است که می گوید:
«امریکا از روی ضرورت با پاکستان دوستی می کند.»
XS
SM
MD
LG