لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

ماتیس: پاکستان نقشه تاسیسات خود در سرحد را با ما شریک بسازد


جنرال جیمز ماتیس
جنرال جیمز ماتیس
قومندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا می گوید: در امتداد سرحدات میان افغانستان و پاکستان به هم آهنگی ضرورت است تا از حوادث مانند حادثهء که در آن بیست و چهار سرباز پاکستان کشته شدند، جلوگیری شود.

در بیست و ششم ماه نومبر امسال در یک حمله هوایی ناتو بیست و چهار سرباز پاکستانی کشته شدند که پاکستان از بابت آن سخت خشمگین شد.

جنرال جیمز ماتیس قومندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا از پاکستان خواسته است نقشه های تاسیسات خود در امتداد سرحدات با افغانستان را با آنها شریک بسازد.

جنرال جیمز ماتیس روز دوشنبه در یک بیانیهء گفت، بزرگترین درس حمله هوایی ناتو این است تا همکاری های سرحدی میان دو طرف را افزایش دهند و این کار به اعتماد قوی میان طرفین نیاز دارد.

این در حالیست که سی آی ای اداره استخبارات مرکزی امریکا از شش هفته به این سو حملات طیاره های بی پیلوت را در پاکستان را متوقف ساخته است.

جنرال جیمز ماتیس به جنرال جان آلن قوماندان نیروهای بین المللی در افغانستان گفته است که گام های برای جلوگیری از حوادث ناشی از آتش باری سهوی بردارد و در اشاره به تنش جاری میان امریکا و پاکستان گفته است که این اقدامات را در صورت امکان با اردوی پاکستان شریک سازد.

این طرز تفکر اردوی ایالات متحده برای ترمیم روابط آسیب دیده همراه با گزارشی 30 صفحه یی دریافت های اردوی امریکا در باره حمله هوایی 26 نومبر در صفحهء انترنتی فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا انتشار یافته است.

این حمله همکاری های پاکستان و ایالات متحده در مبارزه علیه تندروان مسلح در امتداد سرحد کوهستانی و صعب العبور معروف به خط دیورند را بیشتر از پیش مختل ساخت.

پاکستان در پاسخ به این حمله راه های تدارکاتی نیروهای امریکایی در افغانستان بست و نیروهای امریکایی را از پایگاه هوایی شمسی در بلوچستان بیرون کرد.

تحقیق کننده گان اردوی امریکا گفته اند نیروهای امریکایی پیش از این که به حمله هوایی دستور بدهند نتوانسته بودند تا موقعیت واحدهای پاکستانی را تشخیص بدهند اما گفته اند که نیروهای پاکستانی نخست به آتش باری پرداخته بودند. برخی نقاط این گزارش روز پنجشنبه گذشته توسط وزارت دفاع امریکا منتشر شد.

پاکستان در تحقیقات امریکا اشتراک نکرد و نتایج آن را نیز رد کرد.

قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا اردوی امریکا جنرال جیمز ماتیس به قوماندان نیروهای بین المللی در افغانستان دستور داده است تا هر چه زود تر جزییات و نقشه های تمام تاسیسات دو طرف سرحد را به دست آورد.
XS
SM
MD
LG