لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

استخراج معدن نفت انگوت سرپل سال آینده آغاز می شود


وحید الله شهرانی وزیر معادن افغانستان
وحید الله شهرانی وزیر معادن افغانستان
در حالی که نگرانی های جدی در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان وجود دارد قرار است استخراج معدن نفت انگوت سرپل سر از سال 1391 خورشیدی آغاز شود. عاید دولت افغانستان از نفت انگوت سرپل در 23 سال آینده بیشتر از هفت ملیارد دالر بالغ می شود.

وحید الله شهرانی وزیر معادن افغانستان که با جمع از نماینده گان مردم سرپل صحبت می کرد گفت:
«استخراج این معدن در پیشرفت اقتصادی افغانستان و موضوعات اجتماعی و انکشافی محلی برای مردم که در اطراف چاه های نفت زنده گی می کنند مطابق به معیار های قبول شده نقش کلیدی را بازی خواهد کرد.»

شهرانی در رابطه به برنامه های استخراج نفت حوزه دریای آمو، ارزش های اقتصادی، چگونگی تطبیق آن در سطح کشور و چگونگی بازسازی سرک ها از شاهراه ها به داخل قریه جات و ساحات نفت و تامین امنیت توسط دولت افغانسان ترجیح داده افزود که بروز 4 شنبه با یکی از کمپنی های واجد شرایط عقد قرارداد صورت می گیرد.

سید انور رحمتی والی سرپل از این اقدام دولت استقبال کرده باز سازی دو باره سرک شبرغان سرپل را تا معدن انگوت از اولویت های اساسی این ولایت خوانده گفت که اگر در مورد همکاری صورت گیرد قسمت اعظم از مشکلات مردم سرپل رفع خواهد شد.

انجنیر عبد المنیر یکتن از باشنده گان ولایت سرپل می گوید:
«استخراج نفت سرپل برای متمدن شدن و در پیشرفت و انکشاف شهر سرپل موثر و مفید خواهد بود.»

ساختمان انگوت که در پنج کیلو متری شرقی شهر سرپل موقعیت دارد که بگفته مسوولان امنیتی این ولایت این منطقه از امنیت نسبی بر خوردار است.

حوزه نفتی آمو در یا در شمال افغانستان عمدتاً در ولایت سرپل و قسماً در ولایت فاریاب موقعیت داشته و دارای 3 بلاک نفت دار هر یک قشقری، بازار کمی و زمرد سای می باشد که مقدار ذخایر تثبیت شده نفت این حوزه 87 ملیون بیرل می باشد.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG