لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

تحولات مهم سیاسی پاکستان در سال 2011 !؟


پاکستان در سال 2011 میلادی، هم مانند سایر کشور های جهان شاهد تحولات گوناگون بود.

از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده گرفته تا ترور سیاستمداران، حملات طیاره های بی پیلوت و هلیکوپتر ها در مناطق قبایلی، خشونت های افراطی بی پایان، حملات بالای کاروان های ناتو و همچنان تنش های سیاسی داخلی، همه و همه از تحولات مهم پاکستان بحساب میاید.

گفته می شود که اکنون جنگ علیه تروریزم به پاکستان متمرکز شده است:

« ما می دانیم، بسیاری های استند که به این موضوع باور دارند که در جنگ امریکا علیه شبکه القاعده، ما جنگی را بالای پاکستان تحمیل کرده ایم. اما افراط گرایان خشونت آمیز نه تنها برای امریکا بلکه برای پاکستان و در واقع برای تمامی جهان متمدن یک تهدید استند.»

جوبایدن معاون رییس جمهور امریکا این موضوع را در ماه جنوری سال 2011 در جریان سفرش به پاکستان ابراز کرده بود.

با این پیام، نگرانی های پاکستانی تا اندازه کاهش یافت و این کشور از همکاری برای سرکوب افراط گرایان خبر داده بود.

اما در پایان سال 2011، واضح شد که این سال پاکستان را از یک متحد در جنگ علیه تروریزم به جبهه جنگ با تروریزم تغییر داد:

« امروز، تحت ادارهء من، ایالات متحده عملیاتی مشخص را علیه یک مخفی گاه در ایبت آباد پاکستان انجام داد. پس از درگیری، نیرو های ما، اسامه بن لادن را کشتند و جسد او را با خود دارند.»

اعلان مرگ رهبر شبکه القاعده توسط رییس جمهور امریکا، به تاریخ دوم ماه می، یک تغییر بازی به حساب میاید.

انتظار نمی رفت که بزرگ ترین تروریست جهان در آنجا باشد زیرا پاکستان در گذشته همواره گفته بود که بن لادن در خاک این کشور بسر نمی برد.

اما او در جایی پیدا شد که فاصله بسیار کمی با یک آموزشگاه نیرو های پاکستانی دارد.

بن لادن در نتیجه یک عملیات خیلی محرمانه که توسط کوماندو های امریکایی، بدون آگاهی پاکستان صورت گرفت، کشته شد. این اقدام باعث خجالت پاکستان و افزایش خشم مردم بخاطر تهاجم به خاک این کشور شد.

در سطح منطقه، هم ثابت شد که پاکستان یک مخفی گاه تروریستان بوده است.

همزمان با کشته شدن بن لادن، حملات پیچیده افغانستان به شبکه حقانی که در پاکستان مستقر است، ارتباط داده شد.

مایک مولین لوی درستیز نیرو های امریکایی در اظهاراتش در ماه سپتمبر به نماینده های کانگرس آن کشور گفت که شبکه حقانی طوری رفتار می کند که سلاح واقعی اداره استخبارات پاکستان یعنی آی اس آی باشد.

حوادث و تحولات یک سال اخیر در پاکستان، باعث خرابی روابط اسلام آباد و واشنگتن شده است. خصوصاً پس از حمله ماه نومبر توسط نیرو های ناتو که در نتیجه آن بیست و چهار تن از عساکر پاکستانی کشته شدند.

با این حمله، رهبران پاکستانی اعلان کردند که در کنفرانس ستراتیژیک بن که در باره آینده افغانستان برگزار شد، شرکت نمی کنند.

همچنان راه های اکمالاتی که از طریق آن تدارکات نیرو های بین المللی از بندر کراچی به افغانستان منتقل می شود، نیز به روی صد ها موتر مسدود شد.

پاکستانی ها برای ایالات متحده دستور دادند تا از پایگاه شمسی در این کشور بیرون شود. گمان می رود که طیاره های بی پیلوت امریکایی از همین پایگاه، مناطق قبایلی پاکستان که پناهگاه شورشیان محسوب می شود، هدف قرار می دادند.

اما در یک تحول دیگر، گزارشی در مورد توافق مخفی یکی از نزدیکان حکومت ملکی پاکستان با امریکا نشر شد.

در همین مورد اتهاماتی از سوی برخی حلقات وارد شد که ادارهء ملکی پاکستان از واشنگتن خواسته بود تا کودتای احتمالی اردوی آن کشور را دفع کند.

افشای این معلومات توسط رسانه ها، باعث تظاهرات ضد امریکایی در پاکستان شد.

تظاهر کننده ها با شعاری دوستان امریکا خائن استند، اعتراض های خود را ابراز کردند.

اما با افزایش تنش ها، یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در سخنرانی ماه دسمبر خود تصریح کرد که کشورش نیاز دارد تا در مورد روابط خود با غرب دوباره فکر کند:

« ما مجبور استیم اقدام های را اتخاذ کنیم که برای مصوونیت منافع پاکستان ضروریست. پاکستان به حیث یک کشور با مسوولیت، هر کاری را که می توانیم برای صلح و ثبات منطقه ما انجام خواهیم داد. اما هیچوقت برای کسی اجازه نمی دهیم تا منافع مشروع ما را با خطر روبرو سازد.»

پخش آوازه ها در مورد یک کودتا، بحران اقتصادی و احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی، همه به سراسیمه گی سیاست داخلی پاکستان افزوده است.

گفته می شود که مشکلات داخلی این کشور اکنون خارجی ها را که در جنگ با تروریزم دخیل اند، مطمین ساخته که چشم انتظار شان از پاکستان را بسته کنند.
XS
SM
MD
LG