لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

امریکا در مورد عدم وقوع کودتای نظامی در پاکستان اطمینان حاصل نکرده است


وزارت دفاع ایالات متحده امریکا نه تقاضا کرده و نه هم اطمینان بدست آورده که اردوی پاکستان دست به کودتای نظامی نمی زند، حتی که اختلاف و کشمکش آشکار میان حکومت ملکی و رهبران نظامی پاکستان در حال رویت است.

این مطلب را آژانس خبری اسوشیتد پرس به نقل از سخنگوی وزارت دفاع امریکا گزارش داد.

جان کربی (John Kirby) سخنگوی وزارت دفاع امریکا به خبرنگاران گفت، این موضوع مربوط به رهبران ملکی و نظامی حکومت پاکستان است که میان خود حل کنند، اما در روشنی اینکه پاکستان یک کشور دارای سلاح اتومی می باشد برای ما هم دارای اهمیت و نگرانی است که این سلاح ها بدرستی نگهداری شوند تا بدست اشخاص نا صحیح نه افتد.

وزارت دفاع امریکا همچنان فاش ساخت که جنرال مارتین دمپسی لوی درستیز ایالات متحده امریکا به روز سه شنبه از طریق تلیفون با اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان صحبت نمود.

وزارت دفاع امریکا در مورد صحبت تلیفونی تفصیلات نداد اما گفت، از تاریخ 21 دسامبر سال 2011 به این طرف، این اولین تماس دمپسی با اشفاق کیانی بود.

در عین زمان شیری رحمن سفیر جدید پاکستان در ایالات متحده امریکا به روز چهارشنبه با هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا ملاقات نمود.

زمانیکه از ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه امریکا راجع به اوضاع و ثبات سیاسی پاکستان سوال شد، نامبرده جواب داد، دیپلومات های ما در اسلام آباد اوضاع را از نزدیک دنبال می نمایند، اما افزود که این یک موضوع داخلی پاکستان است و ما می خواهیم بیبینم که همه جوانب در پاکستان مطابق قانون اساسی این کشور عمل می کنند.

از جانبی اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان به روز پنجشنبه با جنرالان بلند پایه پاکستانی در حالی ملاقات نمود که شکاف میان جنرالان قدرتمند نظامی و حکومت ملکی این کشور فراخ تر و عریض تر می شود.

هر چند محمد علی دیال سخنگوی نظامی پاکستان در باره ملاقات و صحبت روز پنجشنبه جنرالان پاکستانی چیزی نگفت، اما این شک و گمان ها را تقویت می بخشد که گویا اردو می خواهد در بحران های سیاسی و حقوقی پاکستان گامی به پیش بر دارد.

تحلیلگران می گویند، هر چند جنرال اشفاق کیانی اشتهای کمی برای کودتای نظامی دارد، اما جنرالان پاکستانی خوشحال خواهند بود تا بگذارند که ستره محکمه یا قوه قضاییه پاکستان، حکومت ملکی را از طریق قانون اساسی برکنار نماید.

در میان این شک و گمان ها، صدراعظم پاکستان به روز چهارشنبه معاون وزیر دفاع آن کشور را از مقامش دور نمود و اردو در اعلامیه غیر معمول از عواقب اوضاع در پاکستان هوشدار داد.

ستره محکمه پاکستان که مخالف حکومت آصف علی زرداری و متحد اردوی پاکستان است، دو موضوع را اکنون تحت تحقیق و بررسی قرار داده است. یکی افتضاح یاد داشتی را که از وزارت دفاع امریکا خواسته شده بود تا جلو کودتای نظامی را در پاکستان بگیرد و دوم قضیه مربوط به فساد اداری گذشته آصف علی زرداری رییس جمهور این کشور را که این دو موضوع یقینناً بصورت بالقوه می تواند بهانه ای باشد برای دور کردن رهبری فعلی ملکی در پاکستان.

به هر صورت باید گفت که در طول شش دههء موجودیت پاکستان، قسمت زیاد این مدت، جنرالان نظامی در پاکستان حکمروایی داشته و هنوز هم اردو خود را نگهبان حقیقی منافع پاکستان می داند.

در طول تاریخ پاکستان، حکومت ملکی هیچگاه دوره خود را تکمیل نکرده و دلیل اصلی نا راحتی ها و نا آرامی ها در این کشور هم کودتاهای نظامی بوده است.
XS
SM
MD
LG