لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

موج تازهء از تلاش های امریکا در مورد افغانستان آغاز شده است


مارک گروسمن فرستادهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان
مارک گروسمن فرستادهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان
در یک موج تازهء از تلاش های دیپلوماتیک امریکا، مارک گروسمن فرستادهء خاص آن کشور برای افغانستان و پاکستان، تلاش خواهد کرد رییس جمهور کرزی را قانع سازد که به خاطر موفقیت در مذاکرات صلح گام های ضروری را بردارد که در آن مسالهء شمولیت طالبان در حکومت نیز شامل می شود.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
در پایان هفتهء جاری مارک گروسمن به منطقه مسافرت کرده، هدف آن ایجاد فضای اعتماد بین طرفین دخیل در مذاکرات و مسایل لوژستیکی خواهد بود، تا مذاکرات به یک مرحله جدید پیشرفت کند.

یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده، به آژانس خبری رویترز گفته است:
«ما می خواهیم گفتگو ها از مرحلهء اقدامات به خاطر ایجاد فضای اعتماد، به مرحلهء مذاکرات داخل شود.»

در این تلاش های تازه دیپلوماتیک امکان دارد مسالهء انتقال یک تعدادی از زندانیان طالب از گونتانامو به قطر شاید نیز شامل باشد، که این نکته یک بخش عمدهء از تلاش های ادارهء رییس جمهور اوباما را برای افغانستان تشکیل می دهد.

جلب حمایت رییس جمهور کرزی از برنامهء ایجاد فضای اعتماد، گشایش دفتر طالبان در قطر، انتقال زندانیان از گونتانامو، تعهد طالبان در زمینهء جدا شدن از سازمان های تروریستی و ابرازآماده گی آن ها برای اشتراک در مذاکرات، شامل این تلاش هاست.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
رییس جمهور کرزی در این مساله نقش کلیدی دارد. وی ماه گذشته در مورد موقف امریکا در قبال مذاکرات ابراز تردید نموده، خواستار توقف آن شده بود.

خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا می گوید:
«ما آماده هستیم از یک پروسهء مصالحه به رهبری افغان ها حمایت کنیم و در صورتیکه بفهمیم که در این پروسه امیدواری به ختم منازعه وجود دارد، به خاطر حمایت از افغان ها در آن اشتراک می کنیم.»

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان می گوید مذاکرات در مراحل ابتدایی توسط امریکا و در مراحل نهایی آن به رهبری افغان ها صورت خواهد گرفت.

در حین حال خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا با ابراز اینکه مذاکرات امریکا با طالبان هنوز در مراحل ابتدایی آن قرار داد، گفته است:
«تا هنوز هیچ گپ نهایی نشده است. ما در مراحل ابتدایی آن قرار داریم و این مساله را می آزماییم که این پروسه چگونه موفق می شود. ما به خطوط سرخی که همیشه بر آن تاکید کرده ایم، متعهدیم.»

هیلاری کلنتن گفته است،تا هنوز در مورد مسالهء رهایی زندانیان طالب هیچ تصمیمی گرفته نشده است، اما وی این مساله را نیز رد نکرده است که در مقابل حاضر شدن برای مذاکرات و ایجاد فضای اعتماد بین طرفین، بالای امکان انتقال زندانیان از گونتانامو به قطر نیز غور خواهد شد.

بر اساس یک گزارش آژانس خبری اسوشیتد پرس، در بین زندانیانی که در مورد امکان انتقال آن ها از گونتانامو به قطر صحبت شده، ملا خیر الله والی رژیم سابق طالبان در هرات و یکی از قوماندانان آن ها به نام ملا محمد فضل شامل است.
XS
SM
MD
LG