لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

«تنش ها میان اردو و حکومت ملکی، پاکستان را به یک بحران فرو می برد»


آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان به روز پنجشنبه به خاطر یک کار شخصی به دوبی رفت و بگفته وزارت خارجه پاکستان بزودی بر می گردد.

این در حالیست که تنش ها و کشمکش های علنی میان اردو و حکومت ملکی، پاکستان را به یک بحران دیگر فرو می برد.

از جانبی مذاکره میان جنرالان بلند رتبه پاکستانی بروز پنجشنبه این شک و گمان ها را افزایش داد که گویا کاسه صبر نظامیان با حکومت ضعیف و بد نام زرداری لبریز شده است.

در عین حال اردوی پاکستان، یوسف رضا گیلانی صدر اعظم این کشور را بخاطر انتقاداتش از اردو هوشدار داد و صدر اعظم پاکستان هم معاون وزارت دفاع را از وظیفه اش برکنار نمود.

این انکشافات، سیاست متمایل به بحران پاکستان را به یک مرحله جدید تر زوال می فرستد که احتمالاً منتج به سقوط کامل این حکومت ضعیف و بد نام خواهد شد.

بنوشته روزنامه واشنگتن پست، تنش فعلی ملکی - نظامی در پاکستان در محور یک یاد داشت غیر امضا شده می چرخد که در ماه می به وزارت دفاع امریکا فرستاده شده بود و در آن برای جلوگیری از یک کودتای نظامی در پاکستان تقاضا بعمل آمده بود.

این یاد داشت اردوی پاکستان را عصبانی ساخت و اکنون قوه قضاییه پاکستان این موضوع را تحقیق می نماید که این یاد داشت از کجا منشا گرفته و آیا این یاد داشت توسط آصف علی زرداری به تصویب رسیده یا خیر؟
حکومت پاکستان دست داشتن در یاد داشت را رد می نماید.

اما همینکه فشارها افزایش می یابد، حکومت انتخابی پاکستان هم اردو را که قدرتمند ترین قوه در پاکستان شناخته می شود مکررا مورد انتقاد قرار داده است. چنانچه در ماه گذشته گیلانی اردو را "دولت در درون دولت " خواند و گفت، توطئه یک کودتای نظامی در جریان است.

دو روز قبل، گیلانی صدر اعظم پاکستان به یک روزنامه چینایی گفت، جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز و جنرال احمد شجاع پاشا رییس اداره استخبارات این کشور با تسلیم دادن یک گواهی نامه به ستره محکمه، در حقیقت یک عمل غیر قانونی و مخالف قانون اساسی انجام دادند.

گیلانی جنرال متقاعد نعیم خالد لودی را که با اردو نزدیک است، به خلاف کاری، اقدامات غیر قانونی و ایجاد سوی تفاهم میان موسسات دولتی متهم کرد و وی را از پست معاون وزارت دفاع بر کنار نمود.

گفته می شود که لودی یک اعلامیه ای را در ماه گذشته به ستره محکمه پاکستان سپرده که در آن گفته شده، حکومت بالای فعالیت های استخباراتی و اردو کنترول ندارد.

در طول 64 سال موجودیت پاکستان، حکومت ملکی و اردو بحیث مرکز دوگانه قدرت در مقابل هم مبارزه کرده اند، اما اردو همیشه پیروز بوده است.

بعضی از تحلیلگران می گویند، اردو می خواهد زرداری را از طریق قانون اساسی از قدرت دور کند و به همین جهت قوه قضاییه را تحت نفوذ خود قرار داده است. چنانچه به روز سه شنبه، ستره محکمه پاکستان که در سال های اخیر به مهره یا محور سوم قدرت تبدیل گردیده، حکومت را به علت نادیده گرفتن هدایاتش توبیخ نمود و هوشدار داد که گیلانی را از وظیفه برطرف خواهد کرد.
شهزاد چودری یک مارشال متقاعد و تحلیلگر نظامی به شبکه خبری دنیا گفته که حکومت در یک جاده بسته و تارک قرار دارد و مسوول سقوط هم خودش می باشد.

از جانبی با برکناری لودی از مقامش، این شایعات در رسانه های پاکستان نیز پخش گردید که گویا گیلانی بسوی برطرفی کیانی و پاشا پیش می رود.

اما خورشید شاه یک عضو پارلمان پاکستان به روزنامه واشنگتن پست گفته است، این همه عادت رسانه ها است و حکومت به هیچ یکی از موسسات رویارویی نمی خواهد و کشورهم توان این بحران را ندارد.
XS
SM
MD
LG