لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

« بیش از یک ملیون نفر در افغانستان با خطر ماین روبرو اند»


ده ها سال جنگ در افغانستان در پهلوی دیگر بدبختی ها یک میراث کشنده دیگر را هم به ارمغان گذاشته است.

اداره سازمان ملل متحد که در ابطه ماین ها در افغانستان کار می کند، در تخمین های اخیر خود گفته است، با وصف سال ها پاکسازی مناطق افغانستان از ماین ها، هنوز هم صدها هزار افغان از موجودیت ماین های پاک ناشده در این کشور به خطر حیاتی روبرو می باشند.

یک مقام سازمان ملل متحد در کابل اظهار داشت، با وجود تلاش های 20 ساله جامعه جهانی برای پاکسازی افغانستان از ماین ها، هنوز هم یک ملیون و سه صد هزار نفر از موجودیت چنین ماین ها در مناطق مختلف افغانستان بخطر حیاتی روبرو می باشند.

الن مک دانلد مدیر مرکز هماهنگی برای پاک کردن ماین ها در افغانستان که اداره اش جز از سازمان ملل متحد می باشد اظهار داشت، ماین ها در سر تا سر افغانستان فرش شده اند.

این ماین ها در جریان تجاور شوروی سابق به افغانستان در دهه 1980 و بعد از آن در جریان جنگ های داخلی در دهه 90 و به تعقیب آن در جنگ های بین اتحاد شمال و طالبان جاگذاری شده اند، تا اینکه حکومت طالبان در سال 2001 سقوط کرد.

به گفته مک دانلد در افغانستان در سه دهه اخیر سه جنگ مهم رخ داد که در هر سه این جنگ ها ماین ها بکار برده شدند و تا ختم سال 2011 هنوز هم بیش از 6 هزار منطقه خطرناک برای 1900 جمیعت محلی در افغانستان وجود داشت که مساحت مجموعی این مناطق به تقریبا 590 کیلومتر می رسد.

نظر به تخمین های اخیر این اداره، تعداد افرادیکه از این ناحیه به خطر روبرو می باشند به تقریباً یک عشاریه سه ملیون نفر می رسد.

در سال 2011 یعنی سال گذشته 375 نفر در نتیجه انفجار میان های مختلف در افغانستان کشته و زخمی شدند که نظر به ارقام سال 2001 خیلی کمتر می باشد زیرا در آن سال تعداد تلفات ماین ها به بیش از دو هزار نفر رسیده بود.

مدیر اداره هماهنگ کننده برنامه های ماین پاکی در افغانستان الن مک دانلد می افزاید، در 20 سال گذشته بیش از 500 هزار ماین ضد پرسونل، بیش از 22 هزار ماین ضد تانک و بیش از 15 ملیون مرمی مختلف انفجار ناکرده در افغانستان جمع آوری شده اند که به گفته او این تلاش ها یک موفقیت بزرگ می باشد.

او اظهار می دارد، آنها مشخصات مناطق خطرناک و همچنان جمعیت های را که به این خطر روبرو هستند، می دانند و از اینرو توانسته اند که حادثات ناشی از انفجار ماین ها را در افغانستان کاهش بدهند.

در سال های اخیر طالبان مواد انفجاری ارزان را ساخته اند که در کنار سرک ها بکار می برند که یکی از موثر ترین سلاح های آنها بشمار می رود.

افغانستان یکی از کشورهای در جهان می باشد که بیشترین ماین ها در آن فرش شده است و جامعه جهانی سالانه 90 ملیون دالر برای پاکسازی این ماین ها در افغانستان خرج می کند.
XS
SM
MD
LG