لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

هزاران مصری نخستین سالروز تظاهرات را جشن گرفتند


هزاران مصری دیروز در مرکز قاهره گردهم آمده و نخستین سالروز تظاهراتی را جشن گرفتند که سبب برکناری حسنی مبارک رییس جمهور این کشور شد.

این افراد در میدان تحریر قاهره جمع شده بودند.

دقیقاً یک سال قبل مصری ها با الهام از قیام در تونس به سرک ها برآمدند، خواهان تغییرات و سرنگونی رژیم حاکم مصر شدند.

مظاهره کننده گان روز چهارشنبه در میدان تحریر، مرکز تظاهرات گستردهء سال گذشته که سرانجام منتج به برکناری حسنی مبارک در یازدهم ماه فبروری شد، گردهم آمدند.

گزارش ها می رسانند که در جمع مظاهره کننده گان اعضای احزاب اسلامگرا نیز شامل بودند که اکنون اکثریت کرسی های پارلمان تازه انتخاب شدهء مصر را در اختیار دارند.

همچنان اصلاح طلبان لیبرال در جمع مظاهره کننده گان شامل بودند که خواستار پایان حاکمیت نظامی در مصر بوده و می خواهند افراد دخیل در قتل بیش از 800 تن در جریان مظاهرات ضد حکومت حسنی مبارک، محاکمه شوند.

محاکمهء حسنی مبارک در حال حاضر به اتهام دستور کشتار مظاهره کننده گان جریان دارد. اتهاماتیکه او آن را رد می کند.

شورای عالی نظامی مصر که پس از برکناری حسنی مبارک رهبری امور مصر را به عهده گرفت، می گوید، زمانیکه رییس جمهور در ماه جون امسال تعیین شد، قدرت را به یک اداری ملکی تسلیم خواهد داد.

حسین طنطاوی رییس شورای نظامی مصر گفت، قانون این کشور در برابر کسانیکه او آن را قطاع و طریقان نامید، هنوز قابل تطبیق می باشد. اما تا اکنون معلوم نیست تعریف اش از قطاع و طریقان چه است.

اداره ناظران حقوق بشر ملل متحد یا هیومن رایتس واچ این اظهارات را محکوم کرده آن را ادامه بدرفتاری و خفه نمودن آزادی خواند.

سالگرد پیروزی انقلاب علیه رژیم حسنی مبارک دو روز بعد از اولین اجلاس پارلمان منتخب جدید برگزار می گردد.

در این پارلمان حزب آزادی و عدالت اخوان المسلمین که در جریان حاکمیت حسنی مبارک فعالیت آن منع بود، بیشترین کرسی ها را بدست آورد.

این پارلمان در ظرف چندین ماه انتخاب گردیده است.

شورای نظامی مصر، 25 جنوری را روز انقلاب اعلان کرد. قبلاً در همین تاریج به طور رسمی از روز پولیس تجلیل به عمل می آمد.
XS
SM
MD
LG