لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

رهبران افغانستان و ایتالیا سند همکاری ستراتیژیک را امضا کردند


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و ماریو مونتی صدراعظم ایتالیا توافق همکاری دراز مدت ستراتیژیک میان دو کشور را در روم امضا کردند. این توافق زمینه های همکاری ایتالیا با افغانستان را وسیعتر می سازد.

صدراعظم ایتالیا به این مناسبت گفت:
«پیام عمده ملاقات امروز اینست که مسوولیت و همکاری ایتالیا با خروج عساکر ما در سال 2014 از افغانستان کاهش نخواهد یافت و ایتالیا افغانستان را تنها نمی گذارد. همکاری های نظامی و امنیتی ما کمتر خواهد شد ولی کمک های ما در بخش ملکی و اقتصادی افزایش خواهد یافت.»

ایتالیا در حال حاضر 4000 عسکر در افغانستان دارد که قرار است با سپردن مسوولیت ها به نیروهای افغان چون دیگر نیروهای پیمان ناتو تا اواخر سال 2014 افغانستان را ترک گویند.

صدراعظم ایتالیا گفت که این کشور می خواهد همکاری اقتصادی خود با افغانستان را افزایش دهد. او گفت که انکشاف زیربنای افغانستان بسیار مهم است و ایتالیا سهم گیری مستقیم در پروژه های ستراتیژیک انکشافی در هرات خواهد داشت.

صدراعظم ایتالیا گفت که روم از موقف دولت افغانستان در مذاکرات با مخالفین پشتیبانی می کند ولیکن آنها باید اعمال خشونت و دهشت افگنی را محکوم کنند و به یکپارچگی افغانستان احترام قایل شوند.

رییس جمهور کرزی به نوبه خود از تاجران ایتالیا خواستار شد تا از معادن افغانستان بهره برداری کنند و به افغانستان فایده برسانند.

سند همکاری دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و ایتالیا در آغاز مسافرت جاری رییس جمهور کرزی به اروپا امضا شد.

او قرار است بعد از ایتالیا به فرانسه و بریتانیا نیز برود و چنین توافقات همکاری ستراتیژیک را با این دو کشور نیز امضا کند.
XS
SM
MD
LG