لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

هیات اداره بین المللی انرژی هستوی وارد ایران شد


یک هیات اداره بین المللی انرژی هستوی دیروز دیدارش از ایران را در حالی آغاز کرد که پارلمان ایران روی توقف فوری صادرات نفت به اتحادیه اروپا، غور می کند.

مقامات ایرانی و هیات اداره بین المللی انرژی هستوی در مورد اینکه روی کدام مسایل بحث می کنند، تبصره نکرده ولی هیرمن نکایرس معاون این اداره و رییس هیات اعزامی به تهران قبل از سفر به ایران، در بروکسل به خبرنگاران گفت، امیدوار است مقامات ایرانی به نگرانی های این اداره در مورد اهداف نظامی برنامه اتومی ایران پاسخ دهند.

در ادامه فشارهای بین المللی به دلیل برنامه اتومی ایران، شورای امنیت ملل متحد و چند کشور دیگر به شمول امریکا تحریمات بر ایران را افزایش داده اند.

هیات اداره بین المللی انرژی هستوی در جریان این دیدار سه روزه اش از ایران همچنان از دستگاه اتومی فاردو هم دیدن می کند، دستگاه را که ایران اخیراً اعلان فعالیت آنرا کرد. این دستگاه که در 160 کیلومتری جنوب تهران موقعیت دارد قراراست سر از ماه آینده، غنی سازی یورانیم به درجه 20 فیصد را آغاز کند.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس اتحادیه افریقا به ادیسه بابا مرکز ایتوپیا سفر کرده است، ابراز امیدواری کرد که این دیدار هیات اداره بین المللی انرژیِ هستوی، نتایج مثمر را در بر داشته باشد.

او گفت، برای دیدار این هیات، از قبل همآهنگی صورت گرفته است و درمورد خوشبین می باشد.

صالحی همچنان گفت، سعید جلیلی رییس اداره هستوی ایران در آینده نزدیک به کاترین اشتاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامه خواهد فرستاد و در آن پیشنهاد مذاکرات با قدرت های بزرگ را در مورد برنامه اتومی اش خواهد کرد.

ایران در این اواخر به دلیل فشار های بین المللی، هشدار مسدود نمودن تنگی هرموز را داده است، پارلمان آن کشور هم در عکس العمل به این فشارهای بین المللی، روی توقف فوری صادرات نفت به اروپا غور می کند.
XS
SM
MD
LG